tag:blogger.com,1999:blog-5413423101829981995.post1015062673418350853..comments2023-08-23T14:24:14.437+02:00Comments on De Digitale Archivaris: Goed nieuws uit krantenland en het meten van de opbrengstChristianhttp://www.blogger.com/profile/15980927946578856612noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-5413423101829981995.post-86331865018462315812012-01-17T18:07:13.010+01:002012-01-17T18:07:13.010+01:00@Luud: Dank voor je reactie. Je zult dus inderdaad...@Luud: Dank voor je reactie. Je zult dus inderdaad altijd een kwalitatieve analyse moeten loslaten op je kwantitatieve gegevens, of ze nu gebruik betreffen of iets anders. En bij gebruik is dat misschien nóg moeilijker, omdat je meetgegevens onvollediger zijn.<br /><br />Wat dat aangaat hoef ik ook niet álles te weten. Maar het zou al fijn zijn als ik íets wist.<br /><br />En misschien is het een combinatie van die twee. Voorbeeld: een kwalitatieve analyse van de reacties op foto's in een fotodatabase, kan je vertellen of je doelstelling van 'verrijking van de beschrijvingen van foto's via gebruikersreacties' ook daadwerkelijk wordt gehaald. Veel reacties hoeft immers nog niet veel verrijking te betekenen.<br /><br />Even los van de tijd die daarmee is gemoeid. En goed, da's nog geen voorbeeld van gebruik natuurlijk...Christianhttps://www.blogger.com/profile/13491501757175597755noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5413423101829981995.post-36640593338135478372012-01-17T10:38:20.364+01:002012-01-17T10:38:20.364+01:00Het meten van gebruik is natuurlijk bijzonder inte...Het meten van gebruik is natuurlijk bijzonder interessant. De vraag is of daar ooit een methode voor komt die daar echt waarde aan kan verbinden. Een weging van de impact van het gebruik. <br />Is het gebruik van archiefmateriaal in een dissertatie belangrijker dan in een website met 1.000.000 bezoekers? Dat is afhankelijk van wat je doelen zijn. Wil je publieksbereik, dan weegt de tweede optie zwaarder. Wil je een wetenschappelijke uitstraling, dan is de eerste een optie.<br /><br />In dat licht bezien is "gebruik" volgens mij een heel lastige graadmeter. <br />Ik ben het met je eens dat het heel waardevol zou zijn als we meer de kwaliteit van het gebruik zouden kunnen meten in plaats van het "kale" opvragen en inzien.<br />Hetzelfde geldt overigens voor de opgevraagde stukken in de studiezaal. Dat is uitsluitende een kwantitatieve graadmeter.Luud de Brouwerhttps://www.blogger.com/profile/12307525811257084414noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5413423101829981995.post-58746627851591647992012-01-15T00:32:55.482+01:002012-01-15T00:32:55.482+01:00@JoG: Daar had ik nog niet direct aan gedacht, maa...@JoG: Daar had ik nog niet direct aan gedacht, maar het klinkt logisch genoeg.Christianhttps://www.blogger.com/profile/13491501757175597755noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5413423101829981995.post-38608484685276621422012-01-14T10:04:49.115+01:002012-01-14T10:04:49.115+01:00Om over na te denken: Die uitzendingen staan tegen...Om over na te denken: Die uitzendingen staan tegenwoordig lang(er) online. Sommige wellicht 'voor altijd' ?JoGhttps://www.blogger.com/profile/01503354982119790801noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5413423101829981995.post-45651604567705416052012-01-13T06:49:17.921+01:002012-01-13T06:49:17.921+01:00@Ingmar: Bedankt voor de tip! Ik ga er zeker even ...@Ingmar: Bedankt voor de tip! Ik ga er zeker even doorheen browsen.<br /><br />@JoG: Bij dingen als tv-uitzendingen kan ik het me nog voorstellen. Anders zou je, bij wijze van spreken, claims kunnen krijgen van iets dat tien jaar geleden al is uitgezonden. Maar bij iets wat voortdurend online staat... Maar goed, het zal allemaal uitgezocht zijn. Ik ben geen jurist, alleen nieuwsgierig. ;-) Dank voor je reactie!Christianhttps://www.blogger.com/profile/13491501757175597755noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5413423101829981995.post-53048117791043091842012-01-13T04:44:48.729+01:002012-01-13T04:44:48.729+01:00Die dertig dagen zie ik regelmatig bij de aftiteli...Die dertig dagen zie ik regelmatig bij de aftiteling van een tv-productie van Nederlandse omroepen. Ik vind online een <a href="http://programma.vpro.nl/zeisvanmij/colofon.html" rel="nofollow">colofon</a> en een <a href="http://www.geschiedenis24.nl/service/disclaimer.html" rel="nofollow">disclaimer</a>.<br /><br />(colofon) "... We hebben geprobeerd alle rechthebbenden van het beeldmateriaal te achterhalen.<br />Personen of instanties die menen dat hun rechten desondanks niet gerespecteerd worden, kunnen contact opnemen met de redactie binnen 30 dagen na uitzending...."<br /><br />(disclaimer) "... Meent u rechten te kunnen doen gelden dan kunt u zich binnen dertig dagen bij ons melden...."JoGhttps://www.blogger.com/profile/01503354982119790801noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5413423101829981995.post-56694909990552778902012-01-12T12:14:47.062+01:002012-01-12T12:14:47.062+01:00Ik weet niet precies of je er iets aan hebt, maar ...Ik weet niet precies of je er iets aan hebt, maar Brian Kelly is op zjin weblog altijd heel erg op zoek naar "metrics" om "value" van social media en publicaties vast te stellen.<br />Ik heb ze nog niet allemaal goed gelezen, maar misschien zit hier iets relevants tussen: <a href="http://ukwebfocus.wordpress.com/?s=metrics" rel="nofollow">http://ukwebfocus.wordpress.com/?s=metrics</a>Ingmariohttps://www.blogger.com/profile/10415998427861329479noreply@blogger.com