tag:blogger.com,1999:blog-5413423101829981995.post3438214460960867932..comments2023-08-23T14:24:14.437+02:00Comments on De Digitale Archivaris: Leiden legt de lat hoogChristianhttp://www.blogger.com/profile/15980927946578856612noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-5413423101829981995.post-78092757218746228662010-10-26T13:04:08.845+02:002010-10-26T13:04:08.845+02:00@Ernest: Dank voor je reactie! Door een vakantie m...@Ernest: Dank voor je reactie! Door een vakantie mijnerzijds ben ik zelf wat later met een antwoord, maar als goedmakertje zal ik reageren door het starten van een nieuwe discussie op Archief 2.0. Je vragen verdienen dat zeker.Christianhttps://www.blogger.com/profile/15980927946578856612noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5413423101829981995.post-696426162187417922010-10-19T12:08:40.154+02:002010-10-19T12:08:40.154+02:00Er valt heel veel over de nieuwe site van Leiden t...Er valt heel veel over de nieuwe site van Leiden te zeggen en vooral heel veel goeds. Inderdaad is de lat hoog gelegd, voor andere archieven die werken aan de bouw en inrichting van een digitale/virtuele studiezaal.<br /><br />Ik heb hier wel een vraag bij. Want is het nou wenselijk dat elk archief dit nu ook gaat doen? want dit is de nieuwe standaard, bij wijze van spreken.<br /><br />Dan krijg je dus MijnBHIC, MijnRAN, MijnStadsarchieAmsterdam...enz., enz. en overal moet de digitale archiefbezoeker (die digitaal meer dan 1 archief bezoekt, de hiervoor al genoemde eendagklanten bijvoorbeeld) een account aanmaken, wachtwoord onthouden (zal wel altijd hetzelfde zijn) en op al die digitale studiezaalplekken doen wat hij of zij daar alleen kan en mag doen met de stukken van dat archief.<br /><br />Het is misschien een open deur maar zou er niet zoiets als een MijnArchiefsite moeten komen waar je, van willekeurig welk archief, al het bovenstaande kunt doen? (even los van het aanvragen van stukken)<br /><br />En is het aan de archiefwereld om zo'n algemene digitale werkplek te maken of is die er eigenlijk niet al, bestaande uit diverse algemene sites? of is het aan de archieven om te zorgen dat de data die ze hebben hier makkelijk in gebruikt en gedeeld kan worden? zoals Leiden nu dus heel mooi doet met het embedden!<br /><br />Enigszins hieraan gerelateerd de vraag of er aan MijnRAL iets Open Source is zodat dit door andere archieven mee verder ontwikkeld (RAL2.0) kan worden zodat niet iedereen van vooraf aan begint en het (technische) wiel opnieuw moet uitvinden?<br /><br />Dit gaat dus niet zozeer over de uitvoering van MijnRAL, die voor zover ik gezien heb, uitstekend is maar om de keuze om de functionaliteit op deze manier aan te bieden, enigszins aansluitend bij wat Christian zegt over de exclusiviteit.Ernest Verheeshttps://www.blogger.com/profile/02858763753394220480noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5413423101829981995.post-78745408215014120862010-10-18T09:53:24.296+02:002010-10-18T09:53:24.296+02:00@Richard: Aan de term 'eendagsklant' koppe...@Richard: Aan de term 'eendagsklant' koppel ik geen waardeoordeel of zo. Ik bedoel er alleen mee te zeggen dat die bezoeker slechts één of twee keer naar een bepaald archief gaat, waarvoor dan ook. Voor die soort bezoekers heeft het helemaal geen nut om een account aan te maken dat ze maar één of twee keer zullen gebruiken. Wéér een account erbij.<br /><br />Je krijgt hetzelfde als met de pasjes... Nu is leiden nog het enige archief waar je voor reserveringen een account moet aanmaken, bij Tilburg kun je een account maken om fotoselecties te maken, bij het Nationaal Archief ook (nota bene met dezelfde software), en zo begint zich langzaam een accountverzameling af te tekenen. Ik voorzie al wel dat je straks naast tig verschillende pasjes ook tig verschillende accounts hebt. En wie doen we daar een plezier mee?<br /><br />Vandaar dat ik denk dat we mensen een ècht plezier doen door ze een alternatief te bieden dat aansluit bij hun bezoekpatroon. Ik ben trouwens ook van mening dat je dit soort mensen niet moet 'vervelen' met bezoekerskaarten, nieuwe pasjes enzovoort. Iemand via een soort van 'flitsprocedure' helpen kan natuurlijk ook.Christianhttps://www.blogger.com/profile/15980927946578856612noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5413423101829981995.post-1902195225938670962010-10-17T12:27:13.085+02:002010-10-17T12:27:13.085+02:00@Christian: Ik denk dat je onderscheid moet maken ...@Christian: Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen de verschillende 'ééndagsklanten'. Dat kan een bezoekr zijn die 'het wel grappig vindt' om eens een stuk uit het archief te bekijken, maar ook iemand die één voorouder tegenkomt in Leiden en daarvan het stuk in kwestie wil bekijken. Denk aan een molenbouwer die te Leiden een opdracht kreeg in 17-zoveel en dat voor de rechtbank liet vastleggen. Het gaat dan alleen om dat stuk.<br />Zelf ben ik ooit één keer naar Dordrecht gegaan, omdat mijn voorvader een contract afsloot voor het transport van een lading graan naar de Oostzee. Voor die ene keer ben ik dus wel door de hele molen gegaan: formulier invullen, pasje laten maken. Dat duurde bijna nog langer dan het opvragen van het stuk, het maken van twee foto's en het bedanken van het hoofd studiezaal.Richard Keijzerhttps://www.blogger.com/profile/14581468008749508146noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5413423101829981995.post-17361252695311615632010-10-17T10:03:39.319+02:002010-10-17T10:03:39.319+02:00@Walther: Dank voor je reactie, en graag gedaan. W...@Walther: Dank voor je reactie, en graag gedaan. Wat het registreren betreft: het is altijd lastig om iets te meten wat er niet is. Hooguit kan dat, in dit geval, door mondelinge opmerkingen, mensen die bellen voor een alternatief of wat dan ook.<br /><br />Ik heb er geen idee van of er (veel) nepreserveringen zouden komen. Mijn gevoel zegt dat dit wel mee zou vallen. Maar ik verkies zelf nu eenmaal altijd eerst het proberen van de weg zonder drempels, voordat ik drempels in ga bouwen. Anders weet je het eigenlijk nooit.<br /><br />Op het BHIC wilden we ook online gaan laten reserveren, alleen ging dat feest helaas niet door toen bleek dat onze software niet goed overweg kon met meerdere locaties.<br /><br />Da's dus jammer, anders waren er al ervaringen van reserveeracties zónder drempel geweest. Nou ja, we zullen wel zien.<br /><br />Wij krijgen via email vooral reserveringen binnen van de vaste bezoekers, maar ook van eendagsklanten. Die bellen ook nog wel regelmatig op. Voor mijn gevoel zijn die laatsten geen mensen die een account gaan aanmaken voor die ene keer. Maar wie weet heb ik dat mis.<br /><br />Ik kan me nog wel herinneren van een gesprek bij het CBG, over hun 'digitale studiezaal', dat het hun opviel hoeveel accounts er werden aangemaakt waar maar één keer iets mee werd gedaan.<br /><br />Nou goed, zoals gezegd: er zijn verschillende ervaringen nodig.<br /><br />Terugkomend op mijn mening in de blogpost: nu is het óf registreren óf niet kunnen reserveren. Mij lijkt het dan gewoon netjes om in ieder geval een reserveren-via-email-alternatief te bieden. Het misbruik daarvan lijkt me nogal gering en het is een mooie service, dat je mensen die het maar voor één keer nodig hebben, geen account laat aanmaken (ook al zouden ze zónder alternatief best doen - of niet).Christianhttps://www.blogger.com/profile/15980927946578856612noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5413423101829981995.post-69393002899128562272010-10-15T11:10:11.634+02:002010-10-15T11:10:11.634+02:00Hallo Christian, spreekt voor zicht dat we in Leid...Hallo Christian, spreekt voor zicht dat we in Leiden erg blij zijn met deze blog. En dan niet alleen met de lofuitingen en complimenten, maar nog meer met de kritische kanttekeningen. De eerste aanpassingen zijn we al aan het uitwerken.<br />Waar ik wel even op wil reageren is het stukje over registreren om te kunnen reserveren. Maak je een account aan, krijg je namelijk een eerst een mailtje op het ingevulde emailadres, met daarin een activatielink. En zo proberen we een beetje drempel op te werpen voor nepreserveringen. Delen de bezoekers jouw mening? Of hebben ze er geen probleem mee? Dat moet de praktijk uit gaan wijzen. Maar met al ruim 100 bezoekers die een account aangemaakt hebben in de eerste 24 uur, lijkt het dat dit niet echt als een bezwaar gezien wordt.Walther Hasselo (RAL)http://www.archiefleiden.nlnoreply@blogger.com