27 september 2009

Ding 15 - Podcasts #23ad


Lang geleden kreeg ik van Sinterklaas een Walkman cadeau en een paar jaar later kocht ik zelf een nieuwe. Echt gebruikt heb ik beide apparaten niet. Een Discman (die sinds 2000 'CD Walkman' blijkt te worden genoemd - nooit geweten) heb ik zelfs niet eens ooit gehad. Een draagbaar spelertje voor mp3's dan weer wel, maar het laatste gebruik daarvan stamt ook alweer van vijf jaar geleden of zo. Radio op m'n mobiele telefoon heb ik slechts eenmaal geprobeerd, om te kijken hoe dat werkte (conclusie: het werkte). Dat was trouwens niet eens met m'n huidige telefoon, maar met het vorige exemplaar.

Ik ben niet zo van muziek onderweg, ook niet van andere dingen luisteren onderweg. In bus en trein mag ik graag mijmeren en door het raampje naar buiten kijken. Als ik op de fiets zit, dan hoor ik graag alle geluiden om me heen, in de auto is dat nog sterker, maar zelfs te voet nog. Ik ben graag interactief bezig met mijn omgeving en daar passen geluiden uit oordopjes echt niet bij, in mijn geval.

Heb ik iets met podcasts? Nee, eigenlijk helemaal niet. Ik download incidenteel een mp3-bestand, vooral van lezingen die ik moest missen. Da's dan handig. Een aantal jaren terug heb ik ontzettend veel podcasts/mp3's geluisterd, maar die waren dan ook van de Dik Voormekaar Show.

Kunnen podcasts zinvol zijn? Ja hoor, natuurlijk wel. Ik zie podcasts vooral als een manier om makkelijk en goedkoop lezingen op te nemen, te bewaren en te verspreiden. Een video is beter, maar kost meer moeite.

Ik denk ook dat we als archieven nog een heleboel materiaal in huis hebben dat uitstekend geschikt zou zijn als podcast. Maar het ontwikkelen van nieuw materiaal, dat zie ik niet zo snel gebeuren. Wat ik erover lees, bijvoorbeeld in dit artikel over de Kansas Memory Podcast, leert me vooral dat het een hoop tijd kost en uiteindelijk weinig oplevert in verhouding tot andere tools.

Een collega van mij houdt wekelijks radiopraatjes van een paar minuten over een cultuurhistorisch onderwerp uit de regio. Hij staat ergens op een plek en vertelt wat aardige verhalen van vroeger, die met die specifieke plek van doen hebben. Hapklare brokken voor de ideale snacker, zouden wij zeggen.

Dat soort verhaaltjes - maar ik heb het al een paar keer gezegd - zou toch heel snel heel gemakkelijk online te zetten moeten zijn? Eventueel dan via podcasting, dus da's niet zomaar online zetten, maar ook weer verder verspreiden via rss.

Een paar plaatjes erachter en het geheel kan ook zo in YouTube... maar da's pas het volgende ding. Toeval? Nee, ik denk het niet. Ik kan me situaties voorstellen waarin het niet hebben van beelden geen bezwaar is, maar de mens is van nature nou eenmaal erg visueel ingesteld. En waar ik vervolgens de radio op de achtergrond lekker kan laten draaien zonder echt iets te missen, denk ik niet dat klanten echt met aandacht gaan luisteren naar een podcast, tenzij die korter duurt dan vijf minuten of tenzij die echt superinteressant is.

Oh, hier nóg een ingeving: we kunnen het reisverslag van Commissaris van de Koningin baron Van Voorst tot Voorst in zoveel delen uitgeven als podcast! Het verslag over het bezoek aan Waalwijk is bijvoorbeeld erg leuk. Iemand die goed kan voorlezen kan daar echt iets van maken. En dan later bundelen als luisterboek.

Op naar het volgende ding...

Plaatje

6 opmerkingen:

  1. Hi Chris,
    Zo'n verslag van 14 kantjes lijkt me iets teveel vergen van een luisteraar, denk ik. Voordeel is wel dat je als luisteraar het handschrift niet hoeft te ontcijferen (al zou daarvoor een transcriptie erbij ook prima werken)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Albert: Vaak wel misschien, maar goed, die mensen luisteren dan maar niet. Ik merk dat heel vaak geen verslagen of samenvattingen of zo beschikbaar komen, simpelweg omdat organisaties daar geen tijd voor maken/hebben. Dan heb je als afwezige bij een congres dus helemaal niks. Een mp3 is snel gemaakt en dan heb je als afwezige dus ineens de kans/keuze te luisteren. Duurt het je te lang, dan maar niet.

    Zo kan ik straks niet bij de Ketelaarlezing zijn, maar zou ik graag naar een eventuele mp3 daarvan luisteren.

    Kortom: een aantal mensen zal met weinig moeite geholpen kunnen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou, het lijkt me een kleine stap om die radiozender (welke is het?) te vragen of zij de kennis in huis hebben om automatische podcasts te produceren. Als zij die op hun site zetten, hoef je alleen maar op jullie site te embedden.

    Ik krijg wel steeds meer de indruk dat podcasting terrein aan het verliezen is. Getuige ook de sluiting van een belangrijke site als Podplaza.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @23 Dingen: Geen idee eigenlijk welke zender het is - zo'n regionale in het Noordoosten van Brabant. Ik zat zelf overigens eerst te denken aan downloadable mp3-bestanden van oude uitzendingen...

    ...want zoals jij al aangeeft, denk ook ikzelf dat podcasting z'n beste tijd wel heeft gehad in de zin van een groter publieksbereik. Vandaar dat het vooral geen moeite mag kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vind ik mooi dat je dat hier zo schrijft. Een "ding" dat zijn tijd gehad heeft.

    Verder denk ik dat nu er zoveel "gezonden" kan worden dat het probleem langzamerhand niet meer is dat het kán maar dat je de juiste keuzes maakt.

    Tijd en aandacht is schaars dus die moet je op één of andere manier weten te vangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Marina: Die jongen kan het zo mooi zeggen hè... ;-)

    En wat jij zegt is waar. Zenden alleen kan immers het doel niet zijn. De uitdaging ligt dus in het kiezen van de juiste zendapparatuur, zodat je ook helder ontvangen wordt door de mensen die je wilt bereiken. En hoe laat je die mensen vervolgens ook daadwerkelijk afstemmen op jouw zender? Wie het weet mag het zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen