24 mei 2010
Meer Boxxy in het archief
Ook present tijdens de Nijmeegse studiedag was Martijn Stevens, met een presentatie over musea in een digitale cultuur.
Van fysiek naar digitaal
Martijn zette de traditionele vorm van musea en archieven (ruimtelijk, geordend, bijvoorbeeld de zalen in een museum die het verhaal van de kunstgeschiedenis vertellen, of de kaartenbakken in een archief) af tegen wat bijvoorbeeld het Tate in Londen doet. Daar geen website als digitale museumfolder of als aanvulling op het fysieke museumbezoek, maar een website met een volwaardig museum op zich, in het geval van Tate de vijfde locatie.
Met behulp van alle zoekopties kun je zoeken door de collecties - dus eigenlijk dwars door alle fysieke zalen heen - en zodoende je eigen verhaal samenstellen. Wil je werken zien met hetzelfde kleurgebruik, met dezelfde stemmingen of nog wat anders? Zoeken op trefwoorden of bladeren door alle categorieën geeft verschillende selecties uit de totale collectie. Trefwoorden en categorieën die overigens door de museummedewerkers zijn toegekend.
Van digitaal naar fysiek
Die associatieve manier van museumbezoek heeft zich zelfs naar het fysieke museum verplaatst. Bij de balie kun je folders meenemen met rondtochten langs dat soort op trefwoorden gebaseerde alternatieve selecties van kunstwerken. The Rainy Day Collection bijvoorbeeld, voor als je wat zonnigs wilt zien tijdens een druilerige dag. Bezoekers kunnen via internet ook hun eigen selecties aan het grote publiek beschikbaarstellen of helemaal van scratch een folder samenstellen, zelfs al wandelende door de daadwerkelijke museumzalen. Martijn liet bijvoorbeeld The Seaside Escape Collection zien en The Big Brother Collection.
Naast het Tate waren er nog wat andere voorbeelden, maar de kern voor mij was dat je gebruikers meer ruimte moet geven en dan ontstaan er soms heel mooie en verrassende dingen.
Meer Boxxy in het archief?
Martijn vergeleek het met Boxxy (waar trouwens een behoorlijk ingewikkeld verhaal achter zit) op YouTube, een grietje dat door de een leuk en door de ander ongelofelijk irritant wordt gevonden. Maar waarvan de filmpjes inmiddels ontelbare malen zijn vermaakt tot allerlei creatieve alternatieven, naast het origineel. Het gaat dan ook niet om dat ene filmpje, maar om de community die individueel en samen aan de slag gaat en communiceert.
De hamvraag die werd voorgelegd was dan ook: hoe krijgen we wat meer Boxxy in het archief? In Nijmegen moesten ze daar sowieso nog even over nadenken, vanuit de angst dat jouw originele archiefdocument wordt weggevaagd of minimaal dan toch ondergesneeuwd door allerlei alternatieven.
Plaatje
Lees meer blogposts over
Boxxy,
Gebruikersparticipatie,
Martijn Stevens,
Musea,
Tate
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Interessant kijkje in een hele andere wereld. Je eigen collectie samenstellen is bijzonder, zeker als je dat nog eens als pdf kunt uitprinten en daarmee het museum kunt bezoeken :)
BeantwoordenVerwijderenLeuk!
@Luud: Dat vond ik ook het leukste: die wisselwerking tussen fysiek en digitaal. Da's toch iets extra's, waar de meesten niet gaan.
BeantwoordenVerwijderenMooi citaat in het Boxxy filmpje: "Difference of opinion is what creates the friction of life. Difference of opnion is what brings us the LOLs" Het lijkt erop dat Martijn en jij wat Boxxy hebben toegevoed. Voor een viral is wellicht nog wat meer Boxxy nodig, maar het is een tamelijke black box(xy) hoe dat precies in zijn werk gaat :-)
BeantwoordenVerwijderen@Marina: Degene die weet hoe dát in z'n werk gaat werkt vast niet in het archiefwezen! Maar ook met wat minder Boxxy is er al voldoende te winnen voor ons. Dank voor je reactie! :-)
BeantwoordenVerwijderen