22 juli 2011

Simuleer een chip


Van emulatie had ik wel gehoord - vanuit nostalgisch oogpunt speel ik zo nog regelmatig oude spelletjes van de MSX, de NES en uit de Arcade - maar simulatie is nieuw voor me.

Via Scientias leerde ik van Greg James, Barry Silverman en Brian Silverman, die op Visual6502.org verslag doen van hun vorderingen om oude computerchips te simuleren:

There are many excellent emulators available, but emulation is approximation. It can be extremely difficult to create an accurate emulator, because the typical approach to writing an emulator is to glean information from chip specification documents or more rarely from any chip schematics that happen to be available. This information is always incomplete and even the original chip logic schematics (also Verilog and VHDL code) can differ from what was actually built in silicon (...). A disciplined emulator will capture and use traces of actual chip behavior, but it's near impossible to capture the billions of sequences of bits that a real chip gives rise to. Instead, we build a virtual chip by modeling and simulating the actual microscopic parts of a physical chip. We're interested in accurately preserving historic designs. It's archaeology for microchips. (bron: FAQ)

Geen nadoen dus, maar nabouwen. Dat begint met het in hoge resolutie fotograferen van de eigenlijke chip, vervolgens het in schema zetten van alle werkende deeltjes daarvan en tot slot het bouwen van een werkend model.

Gaat mij een beetje boven m'n pet, zo'n simulator, maar het is machtig interessant om erover te lezen. Bekijk deze presentatie (even geduld tijdens het laden...) voor plaatjes en praatjes.

Ze zijn begonnen met de MOS 6502-processor, het hart van de eerste computers van onder meer Apple, Commodore, Atari en Nintendo. Maar daar eindigt het niet mee, voorlopig kunnen ze vooruit. En heb je zelf nog oude chips over? Dan kun je die doneren.

Ik vind het mooi, deze hobby!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen