10 augustus 2011

Website getest: Gemeentearchief Rotterdam


Vandaag werd de nieuwe website van het Gemeentearchief Rotterdam gelanceerd. Ik ben altijd nieuwsgierig naar nieuwe archiefwebsites, maar dit keer had het ook weer een bijzondere reden: het Rotterdamse bedrijf Zicht online was sterk betrokken bij het ontwikkelen van de site. En met Zicht werkt vooralsnog ook mijn eigen BHIC samen. Website getest dus!

Welnu, de homepage oogt rustig en mooi in het oog springen de vier belangrijkste taken die je op de website kunt uitvoeren: zoeken op mensenlocaties en gebeurtenissen, en zoeken in de website.

Zoeken en...
Om met die laatste te beginnen: ik kan de Rotterdamse collega's op basis van eerdere ervaringen met gebruikersonderzoek bijna met een garantie beloven dat deze vierde zoekoptie bij een usabilitytest voor heftige teleurstellingen gaat zorgen, allereerst natuurlijk bij bezoekers van de site. Je verwacht namelijk dat je door de hele site zoekt, maar dat is bij lange na niet het geval, want juist de collecties laat deze zoekfunctie links liggen. Slechts de tekstpagina's op de website worden doorzocht.

Die drie andere zoekfuncties hebben echter mijn hart. In plaats van een bezoeker te laten kiezen voor een database om in te zoeken of om hem of haar simpelweg in alles te laten zoeken, zijn hier drie voorselecties gemaakt. De meeste mensen zijn blijkbaar geïnteresseerd in mensen (denk aan genealogie), in locaties of in gebeurtenissen. En die keuzes komen op mij ook wel logisch over.

Achter die zoekfuncties gaan verschillende zoekacties in grotendeels dezelfde bronnen schuil, met als doel om specifiek informatie over mensen, locaties of gebeurtenissen eruit te krijgen. Hoe dat precies werkt, dat weet ik niet, maar volgens mij niet echt geavanceerd. Met de zoekacties die ik probeerde, kreeg ik langs alledrie de wegen in ieder geval nagenoeg hetzelfde resultaat (als ik tenminste afga op het aantal zoekresultaten per bron).

Dit riekt naar een gebrek aan semantisch web. Het idee van die drie zoekfuncties vind ik namelijk erg sterk, maar de uitwerking is nog niet best. En bij zoeken op locaties verwacht ik toch minstens een kaartje.

...vinden
De collecties zelf zien er verder prima uit - ik heb hier niet uitvoerig getest. Wel merk ik op dat reacties op foto's en andere zaken nogal verstopt zijn en alleen kunnen worden toegevoegd als je bent ingelogd bij Mijn Archief. Want jawel, ook bij de Rotterdamse collega's kan een account worden aangemaakt. Je kunt daar nu alleen nog een soort favorietenlijstje in bewaren (je dossier) en zoekopdrachten, en zelfs dat vind ik al niet echt intuïtief werken. Maar in de toekomst zul je bijvoorbeeld online stukken kunnen reserveren en ook willen de collega's aan de slag met scanning on demand. Wie niet. Op Twitter merkte Bob Coret trouwens al op dat je persoonlijke profiel wellicht niet al te veilig was. Op z'n blog heeft ie dat ernstig toegelicht.

Opvallend op de homepage vind ik nog de grote foto met tijdbalkje, dat aangeeft wanneer de volgende reclame zich aandient. Die wisselende fotobanners zijn superhip, geloof ik, want iedere nieuwe site is ermee uitgerust. Klikken op de foto is overigens niet mogelijk. En aan datzelfde euvel leiden een heleboel knop-look-a-likes aan de rechterkant van de meeste schermen. Tijd om mijn websitetest van gahetNA nog eens door te lezen?

Sociale media, een encyclopedie en het E-depot
Op de homepage is verder vooral aandacht voor sociale media. Je vindt er foto's van Flickr en berichten van Twitter, maar ook links naar alle andere online plekken waar het Rotterdamse archief actief is. En op de pagina met het overzicht daarvan staat bovenaan, een beetje vergeten door de vormgever, zelfs Archief 2.0.

Daarnaast staat er een encyclopedie online, die vooral erg veel tekst bevat en geen plaatjes. De teksten daarin lijken uit allerlei bronnen weggerukt, maar vormen een goede basis voor een wiki, want dat is waar het archief met deze encyclopedie uiteindelijk naartoe wil. Ik ben daarnaar erg benieuwd - zou heel mooi zijn.

En waar ik ook erg benieuwd naar ben, is naar de aangekondigde koppeling met het E-depot van Rotterdam. Maar goed, het is dus duidelijk een website in ontwikkeling, bevestigen ook de vele broken links en ontbrekende tekstjes en zo. Blijven volgen dus!

Conclusie
Voor nu ligt er een aardige basis om op voort te bouwen, maar ik moet bekennen dat ik nog niet bijster enthousiast ben. Misschien wel vooral omdat ik nog niks unieks heb kunnen ontdekken, wat anderen niet ook al hebben bedacht en gemaakt. Op de drie zoekmachientjes voor mensen, locaties en gebeurtenissen na dan, maar daarvan vind ik de uitwerking dan weer wat mager. Ongetwijfeld omwille van technische redenen, maar toch.

Ook kan de site nog van veel meer mogelijkheden tot interactie worden voorzien. Reageren kan bijvoorbeeld meer en makkelijker worden geïntegreerd en ook kunnen deel- en gebruikopties worden uitgebreid. Permalinks naar foto's en codes om plaatjes op m'n blog te embedden kan ik bijvoorbeeld niet vinden.

Kortom: een aardige basis dus, maar nog niet meer dan dat. En tot zover maar even. Geen extreem uitgebreide test dit keer, dus laat mij en Rotterdam vooral weten wat jij van de site vind.

6 opmerkingen:

  1. Hartelijk dank voor interesse voor onze nieuwe website. We stellen het zeer op prijs dat je de website kritisch hebt bekeken.

    Zoals je wellicht al gemerkt heb, hebben we al gereageerd op de blogposting van Bob Coret en daar inhoudelijk uitleg gegeven over zijn kritiekpunten.

    Hierbij wil ik graag ook op jouw blogposting wat uitleg geven over punten die je meld in je post.

    Zoeken in de website op de homepage is nu inderdaad alleen nog maar zoeken in de web teksten en niet in de de website en gehele collectie. Dit willen we in de toekomst wel realiseren.

    Banners, de plaatjes aan de rechterkant van een pagina, zijn voorzien van een link onder de afbeelding. De afbeeldingen zelf zijn niet aanklikbaar.

    Je geeft aan dat er vele broken links en ontbrekende tekstjes zijn. Mocht je deze tegenkomen vragen we je deze door te geven via de knop meld een opmerking. Zo kunnen we de broken links nakijken en recht zetten.

    Het semantische web is niet alleen hoe een database doorzocht wordt, maar ook hoe de database gevuld is. Dit zal veel tijd en werk zijn om meer dan 2 miljoen records geschikt te maken voor het semantische web.

    Zoals je zelf aangeeft zijn we in ontwikkeling en zijn we nog van alles van plan voor de komende tijd.

    Met vriendelijke Groet,

    Patricia Reniers
    namens Webcareteam Gemeentearchief Rotterdam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Patricia: Bedankt voor je toelichting! Ik zag inderdaad ook je reactie op Bob z'n blog al (alleen daar zonder je naam erbij).

    Voor wat betreft het kritisch bekijken van jullie website: graag gedaan. Ik vind het leuk om te doen en zo leer ik ook weer over onze eigen site en het ontwikkelen van een nieuwe.

    Naar aanleiding van je antwoorden:

    Op het BHIC hebben we ook ooit zo'n zoeken-in-de-website-knop gehad, die alleen in de tekstpagina's zocht. Het idee was ook bij ons om die uit te breiden tot het doorzoeken van de collecties, maar zo eenvoudig is dat niet. Het kost tijd... en in de tussentijd liepen klanten er keer op keer op stuk, bleek op studiezaal en door gebruikersonderzoek. Ik ben benieuwd hoe snel jullie dit voor elkaar krijgen.

    Wat de banners aangaat: natuurlijk zag ik vervolgens wel het linkje onder de plaatjes. Maar laten we eerlijk zijn: verwacht je zelf dat mensen eerder op het plaatje of op het linkje zullen klikken? En hoe moeilijk is het om (ook) een plaatje klikbaar te maken?

    Als ik weer op de site kom, dan zal ik er aan denken die feedback-knop te gebruiken. Ik herinner me in ieder geval nog dat de link naar de Facebook-pagina niet werkte.

    En ja, ik weet dat het semantisch web nogal wat werk met zich mee kan brengen als je onze databases in ogenschouw neemt (de onze leiden immers aan dezelfde euvels als die van jullie hoor) maar goed, als in de tussentijd een zoekfunctie *gebrekkig* functioneert, dan heeft een klant daar natuurlijk geen boodschap aan.

    Kortom, en eigenlijk geldt dat dus voor ieder punt van je toelichting: ik begrijp wel hoe het uiteindelijk werkt, hoe het in de toekomst gaat werken of waarom het nog niet werkt. Maar als gewone bezoeker loop ik er op dit moment toch keihard tegenaan... en dat is het uitgangspunt bij mijn websitetests: de huidige, gewone bezoeker.

    Hoe dan ook, succes met de verdere ontwikkeling van de site! Wordt vast beter en beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Christian,

    Afbeeldingen aanklikbaar maken zou peanuts moeten zijn inderdaad. Zet ik op onze bugtracking lijst. Dank!

    M.b.t. zoeken binnen website is het idee dat Deventit (ahrief leverancier)de GAR website in de toekomst zelf gaat spideren. De resultaten dienen in een tabblad te komen.

    Wellicht aardig voor je om te weten; werken met API's was voor ons geen optie. Als tussenweg maken we via Drupal een zoekformulier op aan de hand van een zoekformulier-ID via de Deventit omgeving. De zoekvraag wordt vervolgens gepost naar Deventit. Devenit haalt de header en footer op vanaf "onze" Drupal webserver.

    Met groet, Maarten

    ps, Hendrik was ik...testnaam...maar reactie verwijderen en opnieuw plaatsen maakt meer troep dan me lief is...dus...als je Hendrik en deze ps wilt deleten...be my guest =(

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Maarten: Bedankt voor je reactie, Maarten. Die van Hendrik heb ik dus maar weggehaald. Maar de ps weghalen, dat kan ik niet - rommelen in een reactie is niet toegestaan. ;-)

    Uiteraard liggen er (ook) allerlei technische redenen ten grondslag aan allerlei problemen die gebruikers ervaren. Ik ben dan ook benieuwd hoe dat met de ontwikkeling van de website van het BHIC zal gaan - ben van plan om dat hele traject nóg kritischer te volgen dan het volgen van de websites van anderen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Christian, Het ontwikkelen van een goed doorsproken proof of concept is essentieel in dit soort trajecten. Alle partijen moeten ook goed voor ogen hebben wat ze uit het Proof-of-concept willen halen. Ik deel mijn ervaringen graag. Opdrachtgever-Webdeveloper-Databaseleverancier dienen vanaf dag 1 in een bouwteam te werken....zal daar zelf ook nog meer op gaan inzetten. Deel mijn ervaringen graag.

    ps, jammer van de ps =)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Maarten: Delen van ervaringen, daar ben ik dol op. Met jou zal dat wel goedkomen - je hebt het nu twee keer gezegd. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen