31 december 2009

Jaaroverzicht 2009: Alles is anders

Het jaar zit erop, 2009 is ten einde. In mijn beleving het kortste jaar ooit, het jaar dat het snelst voorbij lijkt te zijn gegaan van alle jaren. Maanden leken slechts weken, weken leken dagen, dagen leken soms wel uren, als in een flits gingen sommige momenten voorbij. Terwijl je naar diezelfde momenten vaak dagen, weken en soms wel maanden toe hebt geleefd. Tijd is ongrijpbaar en onbegrijpelijk. Gelukkig maar, misschien.

BHIC
In mijn professionele leven heb ik dit jaar bepaald niet stilgezeten. Naast de normale gang van zaken zijn we op het BHIC druk geweest met de enorme groei in activiteit op onze forums en ook met alle extra inlichtingen die we als dienstverleningsteam te verwerken hebben gekregen. We hebben het project rond Flickr goed opgepakt en zijn nieuwe projecten gestart. We bewegen ons wat in Wikipedia en zijn een weblog begonnen, naast de mashup die al in voorbereiding was. En laat ik tenslotte ook de pilot rond chat niet vergeten. Digitale dienstverlening is het toverwoord.

Ik vergeet bewust nog tientallen dingen, zekers, maar één ding vergeet ik nooit: het team waarmee ik mag samenwerken. Het is geen geheim - en anders weet je het nu - dat de allerbelangrijkste redenen waarom ik het op het BHIC nog steeds naar m'n zin heb, de collega's zijn. Ik zit er alweer ruim vijf jaar, maar op sommige dagen voelt het alsof ik nog maar pas begin, zoveel nieuwe dingen zie ik gebeuren, zoveel enthousiasme voel ik om me heen, zoveel inzet en nieuwsgierigheid, gecombineerd met kennis en deskundigheid.

Geen zoetsappig halen van een wit voetje hier, maar een welgemeend bedankje aan de collega's van het BHIC, in de eerste plaats de medewerkers van het studiezaalteam: dank jullie wel voor de fijne samenwerking in 2009! Laten we er met z'n allen in 2010 minimaal precies zo'n jaar van maken! :-)

Archief 2.0
Dank ook aan alle collega's binnen de gelederen van Archief 2.0! We hebben in 2009 de community laten floreren, een wiki opgezet, met presentaties deelgenomen aan studiedagen, hebben artikelen in de pen, een cursus mogelijk gemaakt, op de valreep gespeeld en gedeeld, maar bovenal verder gebouwd aan een stevig - met nadruk - sociaal, professioneel netwerk, langs verschillende digitale en analoge wegen! Applaus voor onszelf!

Ik hoop dat het komend jaar ook weer een mooi jaar wordt. Vooral hoop ik dat in 2010 de nadruk veel en veel minder komt te liggen op allerlei nieuwe toepassingen waarmee iedereen bezig is of alweer een nieuwe gadget die op de markt of je mobiel komt. Hopelijk komt er meer aandacht voor onderlinge samenwerking, voor met elkaar delen, voor onze klanten, voor gebruikersparticipatie, voor deelnemen en laten deelnemen... en voor al die andere dingen die niks met techniek, maar alles met de nieuwe digitale werkelijkheid te maken hebben. Een goed voornemen? Waardevol, lijkt mij.

Geluk
Tja, ik ben nooit echt kort van stof... Excuses. Maar als je het tot hier hebt gered, dan krijg je als beloning de allerbeste wensen van me mee. Zeker in 2009 heb ik namelijk geleerd dat al het bovenstaande nog niet in de schaduw kan staan bij het licht van persoonlijk geluk. Hoe ver dat geluk soms ook weg lijkt te zijn. Soms zelfs letterlijk ver.

Ik wens iedereen een bijzonder gelukkig 2010 toe, voor jezelf en voor je naasten. Hopelijk komen in dat jaar enkele van je wensen uit. En hopelijk blijft er daarna nog wat te wensen en bovenal te dromen over. Want zonder dromen geen geluk, dat heb ik dit jaar wel geleerd.

Op dus naar het geluk...

Ik sta hier en kijk naar het licht in jouw ogen

En ik zwijg, ik zwijg
Om mezelf niet te verraden
Maar ik schreeuw in gedachten jouw naam van de daken

Want jij waait door mijn hoofd
En jij stormt door mijn hart
En de wereld is mooier
Dan ik dacht

Ik loop door de stad
Ik kijk om me heen
Alles is anders

Uit: Ginette, door Stef Bos

10 opmerkingen:

1. Christian,
    Prachtig verwoord, hoofd- en bijzaken moet je inderdaad niet door elkaar halen.
    Koester je geluk!
    hartelijke groet,
    Albert

BeantwoordenVerwijderen
  2. @Albert: Dank voor je reactie. Ik heb trouwens zojuist de tekst nog van de nodige linkjes voorzien - die schoten er eerder bij in. Jij en je gezin ook veel geluk toegewenst in 2010! :-)

BeantwoordenVerwijderen
  3. Vaak kan het een niet zonder het ander, maar versterkt het elkaar wel.

Ik hoop dat jouw wensen in ieder geval uitkomen in twintigtien. Dromen doe je toch wel :)

Best wishes.

BeantwoordenVerwijderen
  4. @Luud: Inderdaad, aan dromen vooralsnog geen gebrek - nou nog slaapuurtjes vinden voor al die dromen! ;-)

BeantwoordenVerwijderen
  5. Die slaapuurtje vind je vast nog wel Christian!

Lekker doorpakken in het nieuwe jaar!

Geniet ervan.

BeantwoordenVerwijderen
  6. Veel geluk in liefde en werk in 2010. De basisingredienten zijn alvast aanwezig!

BeantwoordenVerwijderen
  7. Inderdaad Christian, de basis: persoonlijk geluk (niet alleen dromen hoor!) en een goede club mensen om mee samen te werken! Geluk ook in emmemmix !

8. He Chris,

Bij deze ook mijn allerbeste wensen voor het nieuwe jaar. Dat 2010 net zo'n topjaar voor je mag worden!

BeantwoordenVerwijderen
  9. @Marina: Dank voor je beste wensen! De ingrediënten zijn inderdaad aanwezig, en bovenal leer ik steeds beter koken - handig! ;-)

@Mirjam: Er valt zo weinig te wensen voor wie al zo veel heeft hè?! Jij ook de allerbeste wensen, Mirjam.

@Wilma: Aan jullie wensen zal het niet liggen! Hopelijk wordt het voor jou ook een topjaar, Wilma! :-)

BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.