16 juni 2011

Website getest: gahetNA


Of er ooit zo lang en door zo veel collega's zo hard aan een website is gewerkt als in het geval van de nieuwe site van het Nationaal Archief? Ik weet het niet. Maar hij staat inmiddels al bijna twee maanden online en wel onder de vlag van gahetNA, uitgelegd als dat het niet alleen meer de website is van het Nationaal Archief, maar ook van haar partners. Ook al staat bovenaan de site duidelijk: "ga het na in het Nationaal Archief"

Nou goed, de druk op de ketel om de site op te leveren was hoog, de verwachtingen bij collega's daarentegen zo mogelijk nog hoger. Maakt gahetNA die verwachtingen waar?

Gedurende de afgelopen weken heb ik tussen de bedrijven door de website getest. Eerst als lid van een testpanel uit het veld, later als gewoon gebruiker, belangstellende collega en positief-kritische archiefblogger. Ik waag er dus maar eens een blogpost aan... (De nietsvermoedende lezer zij gewaarschuwd: het is een lang verhaal geworden!)

Van de homepage...
De homepage (met een topnavigatie die zo vaak ongewenst over m'n scherm schuift dat ie me al na korte tijd enorm de keel uithangt) overdondert me nogal met opties. De meest duidelijke call to action ("Naar de fotocollectie") blijkt vervolgens ook nog eens niet te werken. Klikken op de grote foto levert namelijk niks op - je moet precies op de lettertjes in het zwarte balkje klikken.

...naar de foto's, kaarten en thema's
Diezelfde misser vind ik op de startpagina voor de fotocollectie zelf en trouwens ook op die van de kaartencollectie. Erger nog: op die pagina's wordt nogal fors reclame gemaakt voor de KNVB fotoalbums en de kaarten van Johannes Vingboons. Maar toegang tot die collecties krijg je alleen via de kleine thumbnails aan de rechterkant van het scherm - zelfs de tekst in het zwarte balkje biedt hier geen uitkomst.

Slimme jongen die de KNVB fotoalbums vindt...

Die thumbnails staan in een kader met "aanbevolen" thema's. Medewerkers van gahetNA hebben blijkbaar speciaal voor mij de mooiste foto's en kaarten opgesnord uit hun rijke collectie en die bevelen ze me nu van harte aan. Maar mijn verwachting loopt dubbel stuk.

Allereerst zit achter dat kader geen medewerker van gahetNA, maar een script. Herladen van de pagina geeft me namelijk steeds een iets andere aanbeveling (grappig genoeg zijn de KNVB fotoalbums ineens vervangen door die van de Elfstedentocht - zie screenshot - waardoor ik, ondanks de billboard daarvoor, nergens meer direct kan doorklikken naar foto's van voetballers).

En de thema's zelf (zowel bij foto's als bij kaarten) zijn geen echte thema's, maar geven simpelweg het resultaat van voorgekauwde zoekopdrachten, voorafgegaan door een inleiding van drie tot zes regels tekst. Het eerste 'thema' van de kaarten maakt het helemaal bont: meer dan 5.000 kaarten van Zuid-Holland springen me als thumbnails tegemoet!

Bij een thema - zeker als ze dan ook nog worden aanbevolen - verwacht ik selecties van een te overzien aantal foto's of kaarten met bijschriften die deze bronnen in een mooi verhaal met elkaar verbinden. De themapleinen, zoals die over de Tweede Wereldoorlog, bewegen zich al een stuk beter in die richting, alhoewel verhaal en bronnen ook daar wat mij betreft nog sterker met elkaar verweven mogen worden. Ik voel te veel dat er te weinig mensenhanden bij aan te pas zijn gekomen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Zoeken naar foto's en kaarten
Terug naar de startpagina voor de fotocollectie. Vreemd genoeg omschrijft de website die fotocollectie als niet meer dan een "mooie aanvulling" op de archieven die het Nationaal Archief beheert. Een soort 'hulpcollectie' dus, denk ik, terwijl het hele drommen mensen toch enkel en alleen om foto's te doen is?

Op die startpagina verder nog een kader met daarin links naar veelgezochte foto's (het gaat in werkelijkheid om veelgebruikte zoekwoorden) en omdat je daarop ook nog eens kunt klikken, zal dat kader op den duur wel redelijk statisch van inhoud blijven. Misschien iets dynamischer maken? Veel gezocht in de afgelopen week? De laatst gezochte foto's? De nieuwste foto's?

Elders op de site worden bijvoorbeeld meer (groot lettertype) en minder (normaal lettertype) belangrijke zoekwoorden getoond, zodat je jezelf nog eens kunt laten verrassen. Maar al die kaders zien er anders uit en hebben andere kopjes (soms zelfs helemaal niet). Vergelijk die van de homepage maar eens met die op de startpagina's voor foto's en die voor kaarten. Eigenlijk twijfel ik steeds meer over wat die kaders me nu willen bieden. Of je moet "belangrijk" uitleggen als "veelgezocht" en denken dat bezoekers dit ook zonder kopje wel begrijpen.

Zoeken naar Waalwijkse foto's

Het zoeken naar foto's en kaarten gaat verder prima. Natuurlijk kan dat langs eenvoudige en uitgebreide weg. Die laatste manier is blijkbaar niet aan te bevelen, want na een uitgebreide zoekactie krijg je vanzelf weer het eenvoudige zoekformulier voor je neus (maar listig genoeg blijft je uitgebreide zoekvraag wel staan in de nu onzichtbare velden). Na het zoeken verschijnen op je zoekresultaat gebaseerde filters, zodat je verder kunt zoeken door te klikken.

De foto's en kaarten zelf zijn natuurlijk geweldig, alhoewel de foto's regelmatig beroerd van resolutie zijn. Maar als ik ga zoeken in de collecties, dan ben ik zo weer een uurtje plaatjes kijken verder. Dat je op een archiefwebsite zit, word je daarbij geenszins onthouden: naast iedere afbeelding staan de tabs "metadata" en "context" (waarbij opgemerkt dat die laatste tab opvallend vaak leeg is - ik heb hem zelfs nog niet één keer gevuld gezien).

Per collectie of foto kunnen je beschikbare opties trouwens verschillen: sommige foto's zijn (nog?) niet in een hoge resolutie beschikbaar, sommige hebben (nog?) geen directe url (maar vreemd genoeg wel een embedcode), andere kunnen (nog?) niet besteld worden. De eerste twee situaties kom ik vooral tegen bij foto's van Spaarnestad, de laatste vooral bij foto's van Anefo, wat misschien met auteursrecht of zoiets te maken heeft. Enige toelichting was in ieder geval welkom geweest.

Op alle items kun je natuurlijk wel reageren. Daarbij kun je ook gebruikmaken van enkele opmaakcodes om tekst cursief of vet af te drukken of om links te maken. Da's mooi, dat wil ik ook al een tijdje. Foto's, kaarten en wat al niet meer kun je daarnaast als favoriet aanmerken. Ze worden dan gehangen aan je profiel, maar daarop kom ik later nog terug.

Verhalen
Ik had voordien altijd begrepen dat allerlei oude websites van het Nationaal Archief zouden worden geïntegreerd in de nieuwe site. Daarbij zijn er blijkbaar ook gesneuveld: ik mis sites als het Jaren zeventig Verhalenarchief en - veel erger nog - het Top 2000 Verhalenarchief. De oude links verwijzen inmiddels door naar Het Verhalenarchief, maar daar vind ik de oude verhalen niet terug.

Rara, hoe kom ik bij de verhalen?

Dat laatste verhalenarchief zelf is trouwens ook niet volledig geïntergreerd in de nieuwe site. De vormgeving is weliswaar iets aangepast aan de nieuwe huisstijl en de verhalen worden nu ook doorzocht via de zoekfunctie op de homepage van de algemene site. Voor de rest is het toch een ander soort site, gericht op een andere doelgroep. Geen integratie is dan ook geen probleem, alhoewel het prettig zou zijn als je toch tenminste geen aparte inlog nodig had. Dat is nu namelijk wel het geval.

Overigens mag dit verhalenarchief vanuit gahetNA best wat makkelijker bereikbaar worden gemaakt. De knop op de homepage doet het goed, maar via het menu word je eerst doorgestuurd naar een volkomen overbodig tussenscherm (zie screenshot). Daar aanbeland kan het niet anders of je klikt wel een paar keer vergeefs op een van de plaatjes die ieder normaal mens voor knoppen aanziet, voordat je beseft dat je op het kleine tekstlinkje moet klikken om daadwerkelijk naar het verhalenarchief te gaan.

Nou, op externe websites als het verhalenarchief en trouwens ook de speciale website voor het onderwijs ga ik hier niet in. Die laatste bekijk ik later nog wel eens.

Zoeken en heel veel vinden
De grootste inspanning is waarschijnlijk gaan zitten in het zoekgedeelte van de site - da's ook met afstand het grootste deel van de site. Vanaf de homepage en bovendien vanaf iedere pagina in de rechter bovenhoek kun je meteen een simpele zoekopdracht geven en vervolgens wordt dwars door alle collecties gezocht naar wat je hoopt te vinden.

Er wordt niet alleen in archieven, foto's en kaarten gezocht, want ook talloze indexen (nadere toegangen op archieven) worden doorzocht en in een later stadium ook nog de bibliotheekcatalogus. Er wordt daarnaast in een collectie "websites" gezocht, maar ik ben wat verward over wat daar achter schuilgaat. Het selectievakje op de zoekpagina heeft het nog over de website van het Nationaal Archief, maar inmiddels zullen ze wel gahetNA bedoelen en niet de corporate website. Dat blijkt tenminste uit de resultaten. Misschien gaat het in de toekomst ook wel om allerlei andere websites van het archief (en haar partners natuurlijk) of zelfs over websites van derden, zoals bij de collega's van Regionaal Archief Leiden nu al het geval. Zou mooi zijn.

Ook wordt gezocht in reacties en bovendien in "bijdragen van gebruikers", wat reacties natuurlijk ook zijn. Maar met dat laatste worden op dit moment louter de verhalen in het verhalenarchief bedoeld. Het aparte onderdeel in het menu doet echter vermoeden dat het Nationaal Archief grootse plannen heeft in de richting van gebruikerscontent. Ben benieuwd.

Zoeken naar Den Bosch - de resultaten

Het zoeken gaat normaal gesproken trouwens behoorlijk snel. Alleen bij fuzzy zoeken krijg ik voortdurend timeouts (voor wat betreft inventarissen en indexen), dus die optie heb ik niet kunnen testen. Het zoekresultaat wordt vervolgens overzichtelijk in blokken gepresenteerd, met de archieven onderaan. Die blokken (of vensters) kun je maximaliseren en sluiten (al zou minimaliseren beter zijn geweest - na sluiten ben je ze namelijk kwijt, tot je opnieuw een zoekopdracht geeft) en er zou hulp beschikbaar moeten zijn, maar die knop werkt (nog) niet.

Inventarissen en indexen
De inventarissen (in totaal zijn er ruim 6.000 doorzoekbaar!) worden overzichtelijk gepresenteerd en gaan na doorklikken op een inventaris vergezeld van de nodige context. Erg veel context zelfs... Dit onderdeel is duidelijk niet bedoeld voor normale mensen, vandaar ook dat het goed is dat archieven op de resultatenpagina als laatste blok worden weergegeven. Hulde aan hen die deze interne strijd hebben moeten aangaan.

Vanuit het zoekresultaat doorklikken op een inventaris leidt overigens tot een tab met gegevens over het archief, niet tot een tab met specifiek de gevonden archiefbestanddelen (zeg maar de stukken die aan je zoekvraag voldoen), terwijl dat laatste natuurlijk een stuk logischer is. Aan ditzelfde kwaaltje leidt trouwens ook de zoekfunctie van het BHIC. Nog zo'n kwaaltje: beide websites tonen soms resultaten waarvan je met geen mogelijkheid kunt achterhalen waarom ze resultaat zijn. In het geval van gahetNA valt de treffer dan op een tab met de archiefbeschrijving. Maar daar staat vervolgens niks relevants.

Erg mooi is wel dat inventarissen te downloaden zijn als pdf of als xml-bestand. Bij de indexen (in totaal zijn er al meer dan 40 doorzoekbaar) werkt die downloadlink (nog) niet, maar het is natuurlijk prettig als je zoekresultaten als xml-document kunt downloaden, zodat je er je eigen creativiteit op los kunt laten. Wat dat betreft heb ik inmiddels bijgeleerd.

Stukken kun je bestellen (scanning on demand) of reserveren voor als je de studiezaal wilt bezoeken. Dan moet je dus wel per se een profiel hebben - even bellen of emailen kan blijkbaar niet meer? Dat zou jammer zijn. Er verdwijnt te veel achter een inlog, waar dit helemaal niet nodig is.

Overigens zit er zo ontzettend veel informatie in al die inventarissen en indexen, dat ik regelmatig de weg kwijt ben. Dat komt ook doordat het linker navigatiemenu nogal eens verandert van structuur en kleur. En voor mijn gevoel niet altijd even consequent, maar afhankelijk van waar ik vandaan kom, ben en naartoe ga. Lastiger is het dat, als ik bij een inventaris uitkom via een zoekopdracht, en ik vervolgens in het menu kies voor de indexen, ik verwacht dat ik gewoon indexen krijg op basis van mijn zoekopdracht. Maar dat is niet het geval - daarvoor moet ik echt eerst terug naar de blokken. Positief: de terugknop van de browser en het kruimelpad werken uitstekend!

Transcriberen
Soms zijn scans van archiefstukken aanwezig, zoals bij het concept van het Plakkaat van Verlatinge. Op zo'n stuk kun je dan niet alleen reageren, je kunt het ook transcriberen. Anders dan bij de nieuwe site van Leiden werk je op gahetNA met z'n allen aan dezelfde transcriptie en wel volgens het principe van een wiki: er wordt bijgehouden wie er wat en wanneer heeft gedaan (hier bijvoorbeeld mijn aanzet - ahum - tot transcriptie van de bovenvermelde plakkaat en alle revisies tot nu toe). Je kunt transcripties aanvullen en verbeteren en je kunt verschillende versies met elkaar vergelijken. Transcripties zijn direct doorzoekbaar en er is een redactie die wijzigingen nog eens langsloopt.

Transcriptiemodule

Via je profielpagina houd je een overzicht van de transcripties waaraan je meewerkt. Emailnotificaties bij bewerkingen door anderen zouden een mooie toevoeging zijn. Wat dat betreft vraag ik me wel een beetje af waarom een geheel eigen systeem is gebouwd en niet gewoon bestaande wikisoftware is gebruikt. Ik kan me voorstellen dat je voor de transcripties een wiki gebaseerd op Mediawiki gebruikt. Maar goed, het zal met vormgeving en integratie en zo te maken hebben. Desondanks is dit onderdeel iets waar ik erg enthousiast over ben.

Toch ook een probleempje: als ik vanuit de inventaris doorklik naar het archiefstuk, dan zie ik (in tegenstelling tot een week of wat geleden) nergens meer dat er een transcriptie is gemaakt. En klik ik vanuit mijn profiel door naar die verloren transcriptie, dan vind ik nergens een link om het stuk zelf in te zien (totdat ik de transcriptie weer ga bewerken). Erg lastig en raar.

Enige twijfel heb ik ook nog bij de vraag waarom iemand sowieso archiefstukken van het Nationaal Archief langs deze weg zou willen transcriberen? Het is een soort low profile crowdsourcingsproject, maar dan met weinig meerwaarde voor de deelnemers. Op zoek dus naar nerds die er genoegen in scheppen zonder gewin (status, geld of wat dan ook) aktes van een ander te transcriberen?

Ik hoop dat de collega's na een tijdje willen laten weten hoe succesvol deze manier van transcriberen verloopt. Bijvoorbeeld via een reactie op deze blog, of in een blog op Archief 2.0.

Mijn profiel
En daarmee zijn de belangrijkste onderdelen van de website wel doorlopen. Komen we toch nog uit bij mijn profiel (en het jouwe natuurlijk). GahetNA gaat namelijk mee in de opkomst van profielen op archiefwebsites en dat is handig voor de vaste gebruikers. Op je profielpagina vind je een overzicht van al je favorieten, je zoekgeschiedenis (waarbij je zoekacties kunt herhalen door er op te klikken), je reserveringen, bestellingen en downloads, en je transcripties en reacties (trouwens ook als ze door de redactie zijn verwijderd). Op de transcripties kun je dus klikken zodat je er weer verder aan kunt werken. Je reacties kun je alleen bekijken. Eens gegeven blijft gegeven. Daar is wat voor te zeggen, al houd ik twijfels.
Mijn profiel

Bij mijn "vragen en opmerkingen" staat een afgehandeld item rond foto's van de Waalwijkse Wellmijn. Dat betreft deze en/of deze foto en ik kan me herinneren dat ik daar een vraag over heb gesteld. Als je via het contactformulier (met erg veel invulvelden!) contact opneemt met het Nationaal Archief, dan kun je vraag en antwoord via je profiel nalezen. In mijn geval werkt dit niet, waarschijnlijk omdat mijn vraag nog van voor de lancering van gahetNA is. Maar je profiel wordt zo dus een soort klantdossier. Ik ben benieuwd of medewerkers ook jouw dossier in kunnen zien. De volgende keer dat ik ze bel, weten ze misschien precies wat ik over de Wellmijn heb gevraagd.

Chat
Begrijpelijk heb ik tot slot speciaal interesse in de chatfunctie van de nieuwe website. Eerder was deze service tijdens een proef niet bijster succesvol gebleken, dus ik ben benieuwd hoe het de collega's nu gaat bevallen.

Ze hebben daarbij voor een totaal andere strategie dan het BHIC gekozen. De chatknop zit bijvoorbeeld helemaal onderaan de pagina verstopt en zit dus bepaald niet in het zicht. Grappig genoeg krijg je vervolgens eerst de tip vooral even de geavanceerde zoekmogelijkheden van de site te gebruiken, voordat je echt gaat chatten. Alleen werkt de link niet - da's nou jammer.

Aan verwelkomen van nieuwe chatters doen ze trouwens niet. Of ze moeten mij op basis van mijn naam al negeren. ;-)

Chatten met een archivaris! Als er eentje online is tenminste

Er wordt in ieder geval gebruikgemaakt van de widget van Meebo, die je ook in de rechternavigatie van mijn weblog vindt. Je kunt chatten van dinsdag t/m vrijdag tussen 13.00 en 16.30 uur en daarmee zijn de tijden dus al verruimd. In eerste instantie ging het namelijk om 14.00 tot 16.00 uur (alhoewel het een week of twee geleden nog even tot 17.00 uur was). Wegens succes uitgebreid? Jammer wel dat het alleen tijdens openingstijden kan. Helemaal als je kijkt naar de uitkomsten van een poll in Tilburg en de eerdere ervaringen in Den Bosch. Hopelijk worden de resultaten ook nu weer gedeeld.

Conclusies
Nou, zoals je ziet ben ik op veel plekken geweest, maar lang niet op alle. De vraagbaak heb ik hierboven bijvoorbeeld links laten liggen - een enorme hoeveelheid informatie, die je elders op de site vaak als contextgevoelige hulp wordt aangeboden (maar al te vaak daarvoor te algemeen en te uitgebreid is). Maar de belangrijkste onderdelen heb ik gezien en getest.

Allereerst: er is een enorme berg werk verzet om een goede website te realiseren, een stevig fundament waarop weer een tijdje voortgebouwd kan worden. De zoekfunctie is sterk verbeterd, de te doorzoeken informatie overweldigend. Werken met je eigen profiel is handig en zal vooral voor de vaste klanten een verademing zijn. Voor de toevallige passanten en zo is het echter jammer dat enkele simpele functies achter een inlog verdwijnen. Bijvoorbeeld het reserveren van een stuk of het transcriberen van een akte. Dat transcriberen zelf vind ik echter geweldig (los van de kleine probleempjes die ik beschreef) en hulde voor het oppakken van de chatfunctie.

Maar gelukkig hebben de collega's nog heel wat te wensen overgelaten, anders viel er niks meer te bloggen. Dat zijn bijvoorbeeld functionaliteiten als rss-feeds of emailnotificaties bij nieuwe reacties, bewerkingen van je transcripties en nieuwe databasevermeldingen op basis van oude zoekopdrachten. Maar veel meer winst is op korte termijn te halen uit het verbeteren van de usability van de website.

Ik kan me herinneren dat er bij de bouw van de site werd uitgegaan van persona's, maar eerlijk gezegd zie ik daar in de huidige site weinig van terug. De homepage bijvoorbeeld mist in mijn ogen een focus op toptaken van bezoekers en duidelijke calls to action. Die pagina wil simpelweg iedereen meteen overal naartoe laten gaan. Verder loop ik regelmatig stuk op verwachtingen. Plekken waar je denkt te kunnen klikken, dingen die je denkt te gaan vinden, informatie die je verwacht te zullen zien - heel vaak doet gahetNA het net een tikkie anders.

Ook vind ik de site wel erg clean en saai - dat geschiedenis ook leuk is, dat straalt de site bepaald niet uit. Wat dat betreft denk ik dat vooral gemikt wordt op de zoekende onderzoeker. Behalve de fotocollectie is er voor de grasduiners (of snackers zo je wilt) weinig aan. Onder andere goede thema's zouden dat kunnen verhelpen, maar dan moet de homepage wel duidelijke doelgroepen gaan bedienen.

Ergernis numero uno is echter het schuifmenu aan de bovenkant van het venster. Als alleen dat menu maar door deze blogpost verdwijnt, dan is het me alle test- en typtijd al waard geweest.

Aldus tot slot: mooi werk al! En veel werk te doen nog. Maar wanneer is dat niet hè?

5 opmerkingen:

  1. gahetNA is een website in ontwikkeling. We draaien nu in beta en dit betekent dat er nog wekelijks verbeteringen aan de website worden doorgevoerd. Daarbij nemen we vanzelfsprekend de reacties van onze bezoekers, ook in de vorm van deze blogpost, mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jippie!
    Ik heb - denk ik - punten verdiend door je hele verhaal door te lezen. Wat ik daarbij mis, is de wat knorrige benadering van mensen die een profiel willen aanmaken. Zij moeten daarvoor een VEILIG wachtwoord kiezen, met allerlei toeters en bellen er in.
    Kies je eenvoudig voor iets als

    pannekoek

    dan komt dat op een beknorring van het systeem te staan. Er moet ook een hoofdletter in. Dus kies je dan maar voor

    Pannekoek

    en dan nog is het niet goed. Een cijfer dan wel cijfers moeten er bij. Nou, dan maar zo:

    Pannekoek147

    Om dan weer te lezen dat er nu toch echt nog een leesteken in moet, want... beveiliging, bladiebla...
    Verplaats je eens in de positie van een bezoeker die al 30 jaar met plezier oude documenten op studiezaal komt inzein. Die moet nu een draak van een wachtwoord kiezen dat hij wellicht na een dag alweer vergeten is.
    Hoe makkelijk was dat vroeger. Je liet je pas zien, ging naar binnen en typte je nummer xxx-yyyyy en je naam en je was "in business". Maar die mogelijkheid is afgeschaft.
    Nee, dit is zeker geen directe verbetering.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Arnold: Zo'n reactie leest als een geautomatiseerd bericht waarop ik verder niet meer hoef te reageren...

    (De website van het BHIC is trouwens al jááááren in beta - zo gaat dat immers met websites: je blijft ze verbeteren, of je het nu wel of niet beta noemt. Met andere woorden: niks bijzonders dus.)

    @Richard: Bedankt voor je aanvulling. Misschien is mijn standaard wachtwoord dusdanig ingewikkeld, dat zelfs de website van het NA er genoegen mee nam. ;-)

    Ik heb hopelijk wel duidelijk gemaakt dat ik voor- én nadelen zie aan het werken met profielen. Samenvatting: handig voor vaste klanten, soms erg lastig voor anderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Chris,

    Ik kan me je eerste reactie wel voorstellen. Om nu te voorkomen dat je eventueel zou denken dat we via een high-tec programmaatje blogs afstruinen op zoek naar posts over gahetNA die vervolgens weer beantwoord worden met een standaardbericht… Zó geavanceerd is zelfs gahetNA niet ;-).

    Allereerst, bedankt voor je kritische maar vooral heldere en constructieve blogpost. Ik geef je graag even wat meer context. Zoals je weet hebben we de afgelopen drie jaar hard gewerkt aan het realiseren van onze nieuwe website, dat was een geweldige boeiende en drukke periode en bij tijd en wijlen ook een interessante achtbaan ;-). Zeker in de laatste maanden naar de definitieve oplevering waren er zo enorm veel zaken die speelden en ook nieuw opdoken. NA4all veranderde natuurlijk in gahetNA, www.archief.nl werd www.nationaalarchief.nl. Tegelijkertijd vroegen we aan een aantal spelers in het veld naar hun ideeën over de nieuwe site. Waarop we een geweldige respons hebben gekregen.

    En toen gingen (gelukkig eerst nog in twee stappen) de deuren naar de nieuwe site open. Vanaf 21 april voor medewerkers en bezoekers op de studiezaal en vanaf 9 mei voor ‘iedereen’. Dat was een ronduit spannende periode. Zowel wij zelf als de bezoekers moesten er mee leren werken. Hoe maak je nu een profiel aan? Hoe zoek je? Hoe reserveer je? Hoe bestel je? Daar kwam nog eens bij dat er een hardnekkig technisch probleem was in de verknoping van archiefinventarissen met inventarisnummers en scans. En alsof Murpy’s Law nog niet voldoende had toegeslagen waren het vooral de genealogisch gerelateerde archiefinventarissen die hier onder te lijden hadden. Dus in de afgelopen maand hebben we er nog een schat aan reacties, suggesties, verwensingen en harten onder de riem bij gekregen. Zowel intern als extern.

    Nu na een dikke maand, 2750 online gebruikersprofielen en 100.000 unieke bezoekers verder… is het technische probleem opgelost :-) en halen we met elkaar even diep adem… Het fundament van de site staat, de opstartproblemen waar je hoe dan ook tegenaan loopt zijn opgelost en nu is het even zaak te inventariseren wat er nog aan werk ligt. En met de input die we inmiddels vanuit alle richtingen hebben gekregen hebben we daar een mooie berg werk aan, wat ook maar goed is. Jouw review sluit daar perfect bij aan. Een hoop zaken die je aangeeft zijn ook herkenbaar. Het is voor ons nu even zoeken naar de balans en de prioriteit wat willen we oplossen, wat kunnen we oplossen, hoe kunnen we het oplossen maar in sommige gevallen ook keuzes maken om iets niet te doen.

    Ik hoop dat je daar de komende periode zo nu en dan wat van merkt (mocht je de site gebruiken) en dat we daar ook zo nu en dan op terug kunnen komen.

    Tim de Haan, Nationaal Archief

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Tim: Bedankt voor je uitgebreide reactie.

    Je begrijpt inmiddels dat ik niet echt dacht, dat jullie daadwerkelijk geautomatiseerde standaardantwoorden achterlieten op weblogs. Maar zo las het eerdere bericht van Arnold wel. Ik begrijp op mijn beurt dat het voor jullie nog even zoeken is naar de juiste manier van online persoonlijk reageren. Via alternatieve communicatiekanalen hadden we het er al even over.

    Wat mijzelf betreft is persoonlijk reageren en meer in algemene zin op een persoonlijke manier online aanwezig zijn als archiefprofessional en als medewerker van een archiefdienst erg belangrijk. Het is zelfs een van de belangrijkste aandachtspunten in mijn eigen werkzaamheden (en zodoende ook in die van mijn collega's). Dat soort stokpaardjes berijd ik ook graag in andere weiden. ;-)

    Door contacten met jou en andere collega's van het NA heb ik enigszins wat van alle drukte rond de lancering van gahetNA meegekregen. Ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen, die ik zeker zal volgen. Naast deze blogpost, heb ik ook een mooi aantal puntjes via de feedback button ingeleverd, tijdens de testperiode.

    Succes met alle werkzaamheden! En we spreken elkaar hier vast nog over.

    (Iets anders: 100.000 unieke bezoekers, dat zegt mij weinig - statistiekenprogramma's gaan daar doorgaans verklaarbaar goed de mist mee in, zoals je weet. Als je er de helft afhaalt, kom je waarschijnlijk al beter in de richting van het daadwerkelijke aantal unieke bezoekers.)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.