Via een tweet van usabilitygoeroe Gerry McGovern werd ik geattendeerd op een video waarin Marissa Mayer uitleg geeft over design bij Google. Marissa Mayer is een slimme en innemende dame, die al jaren de ontwikkeling van Google's zoekproducten leidt, waaronder het design daarvan.
De homepage van Google is nog altijd een ijzersterk voorbeeld van een (top)taakgericht ontwerp. Als je wilt weten waarom, check dan even deze video van Karl Gilis met antwoord op de vraag hoe Google er zou uitzien als u het had gemaakt. In haar presentatie (die trouwens alweer dateert van 9 oktober 2009) legt Marissa uit hoe de allereerste homepage van Google verkeerd werd begrepen ("We're waiting for the rest of it") en hoe iedere volgende verandering - hoe klein ook - vergezeld ging en gaat van veel onderzoek en gebruikerstests vooraf en achteraf. Geen detail wordt aan het toeval overgelaten.
Battle of the Blues
Zo kwamen engineers van Google er op een gegeven moment achter dat de blauwe linkjes in de zoekresultaten van Google niet van hetzelfde blauw waren als de blauwe linkjes in Gmail. Een van de blauwtjes was iets groener dan de ander. In plaats van gewoon een van de twee kleuren als 'standaard' te kiezen, is er uitgebreid onderzoek gedaan, waaruit bleek dat de groenigere blauw minder kliks kreeg dan de blauwigere blauw. Met andere woorden: blauw trekt meer aan om op te klikken dan groen. Het is ook niet voor niks dat de standaardkleur voor hyperlinks blauw is... of misschien wel daarom.
Ook gaat Marissa in op de Google doodle, het logo dat zowat iedere dag anders is. Voor Google is dit een manier om persoonlijkheid te tonen, om iets onverwachts te doen. Want als er immers één element in iedere vormgeving altijd hetzelfde is, dan is het wel het logo. Behalve bij Google.
Voor Marissa staat het principe "focus on the user, and value simplicity" voorop.
Archieven
Op het BHIC proberen we iedere paar jaar een grote usabilitytest uit te laten voeren en zijn we ook tussendoor veel met de usability van onze website bezig. Het denken in toptaken komt het best tot uitdrukking in de vormgeving van onze homepage. Toch zou ik nog graag veel en veel meer aandacht aan usability willen geven, tot in de kleinste details. Gewoon omdat het loont.
Zoveel onderzoeken en testen als Google, dat kunnen we niet. Maar we kunnen wel simpelweg van ze leren.
Hoe besteden jullie aandacht aan de usability van je website?
Aanbevolen leesvoer
- Thema: Usability
- Archief 2.0: Hebben archieven minder Google nodig?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.