14 september 2012

Waarom Big Macs er lekkerder uitzien dan archieven


Iedereen weet dat ie door reclames in welke vorm dan ook wordt genept, maar bij McDonald's Canada zijn ze er in ieder geval een soort van open en eerlijk over, zoals het filmpje hieronder laat zien (of niet).

Een food stylist, zoiets zouden wij ook moeten hebben in de archieven.

Junte tipte ons de manier waarop Princeton University Libraries zijn archiefinventarissen presenteert. Prachtig natuurlijk, maar vooral archivarissen en archiefonderzoekers die we naar ons evenbeeld gevormd hebben, zullen bij die presentatie hun vingers aflikken. Bij ieder ander verdrinkt de content in de context. Net als bij de hamburgers die je bij McDonald's in je voedselbakje aantreft.

Niks geen oude orde dus, maar simpelweg herschikken tot het plaatje er goed uitziet: "This way we can at least tell people you have ketchup, you have mustard, you have two pieces of cheese and you know what you’re getting."

Maar de ingrediënten zijn hetzelfde. Zelfde inhoud dus, andere presentatie, betere reclame.

Misschien zijn er bij de presentatie van archiefinventarissen te veel archivarissen betrokken. En te weinig archive stylists?

4 opmerkingen:

  1. Ik zie dat toch anders. Volgens mij is het juist de inhoud die bij archieven de kwaliteit levert in tegenstelling tot de Mac.
    Laten we daar aan vast houden en onze energie en geld aan besteden. Voor mijn gevoel geven is die balans al genoeg verschoven in het nadeel van de inhoud.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmmm... Een juiste combinatie van beeld en tekst zou geen kwaad kunnen. Wat je laat zien is geen Big Mac, maar een gewone. Een Big Mac heeft twee schijven "100% puur RundVlees!" in de stapel, een gewone Mac maar één. Tijd voor wat veldwerk, zou ik zeggen. Je kunt tot vanavond laat terecht: http://www.openingstijden.com/open/mcdonalds/den-bosch/sluitingstijd%3D23%3A00/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Luud: Je moest wel reageren. ;-) Zelf ben ik bepaald geen fan van de Mac, maar ik denk dat zij méér met de inhoud van hun hamburgers bezig zijn, dan wij met de inhoud van onze archieven. En wat in zekere zin die food stylist doet, is die inhoud in de (re)presentatie daarvan nóg beter tot z'n recht te laten komen, nóg beter naar voren te laten komen.

    Eigenlijk zou dat jou heel erg aan moeten spreken, als je het vanuit die kant bekijkt...

    @Richard: Dat wist ik wel, maar de Big Mac deed het in de titel nou eenmaal beter. ;-) En bovendien maakt het voor het principe niets uit. Alleen de food stylist zou er wat meer werk aan hebben gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Christian
    Ik weet dat ik een achterhoedegevecht lever. Dat is jammer, maar realiteit.

    Dus ik leg het hoofd in de schoot en wacht op het moois dat gaat komen.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.