29 maart 2007

Het verschil tussen niets en iets


Gisteren had ik voorlopig een laatste presentatie te houden, voor de komende anderhalve maand dan. Het was ook de eerste presentatie over het Zuidland-project van het BHIC, die ik aan collega's van buiten het BHIC gaf.

Na afloop heb ik met de eigen BHIC-collega's nog wat nagebabbeld, geëvalueerd. Daarbij kwam de volgende tegeltjeswijsheid naar voren:

Het verschil tussen niets en iets is vele malen groter dan het verschil tussen iets en heel veel.


Ik houd wel van dit soort zinnetjes. Ze vereenvoudigen op een relatief waarheidsgetrouwe manier een uitermate complexe werkelijkheid. Bovendien plaatste deze uitspraak mijn (ons) project in een bepaald kader, waar het mijn persoonlijke investering betreft. Vooral de energie die ik erin steek.

In het begin was dat heel erg veel. Héééél erg veel! Het opstarten van een project - ik heb het vooral over het in beweging zetten van mensen - kost je je kruin. Daarna gaan dingen meer als vanzelf, lijkt het wel. Het wordt eigenlijk gewoon pret! (Het afsluiten, of tussentijds stilstaan, kost ook weer een dijk aan inzet...)

Wat is modern?
Maar goed, die tegelregel bracht me bij gedachten die ik een tijdje terug ook al had. Er zijn namelijk zelfs enkele collega's die enthousiast meedoen, maar eigenlijk nog niet eens een helder idee hebben van wat ik wil of wat de bedoeling is. Maar ze doen toch mee.

Je bent met dit soort dingen altijd afhankelijk van anderen. Als die niet willen, dan komt er weinig van de grond. Met een machtswoord help je dergelijke projecten ook niet vooruit, het moet door inspiratie, enthousiasme en overtuiging komen. Het is dus vooral van belang dat mensen er open voor staan om nieuwe dingen te doen. (In termen van het Zuidland-project: open staan om de veilige haven uit te varen en het ruime sop te kiezen, richting de onbekende horizon.)

Het zit hem dus niet in de technologieën die je op je instelling ter beschikking hebt of krijgt. Het zit hem - wanneer niet? - in de mensen. Ik heb liever dat mij na een jaar gevraagd wordt waarom wij nog steeds geen chatbox op onze website hebben om met klanten te chatten, dan dat we morgen een complete chatfunctionaliteit hebben ingebouwd, waar vervolgens niemand een idee van werken bij heeft.

Ik mag van geluk spreken met de collega's die ik heb, als ik het zo bekijk. (En als ik het anders bekijk, dan ben ik ook blij met ze hoor!) Het zal zeker niet overal zo zijn...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen