20 april 2007

Chatten volgen

Iedere week is er wel een collega die met een tijdschriftartikel komt aansjouwen over Second Life, met een krantenknipsel over nieuwe media of wat dan ook. Deze week kreeg ik zo een klein berichtje over chatten op m'n bureau gelegd. Dat volg ik allemaal wel, want het volgen van nieuwe communicatievormen is gewoon interessant... en zelfs noodzakelijk!

Eerder had ik het al eens over chatten met de Kindertelefoon. Deze week kreeg ik een knipseltje over SOShulp Nederland. Die zagen vorig jaar het aantal hulpvragen via chatten met twintig procent stijgen... en het aantal e-mails dalen.

Groot voordeel van chatten boven mailen is het nóg grotere anonieme karakter. Ik kan me dat bij zowel de Kindertelefoon als SOShulp Nederland wel voorstellen. Voor de rest blijven argumenten staan als dat chat gewoon bij de tijd is, meer dan mail.

Ik vroeg me af... In hoeverre zou die anonimiteit ook een rol spelen bij ons soort instellingen? Je zou zeggen van niet. Waarom immers? Het gaat (meestal...) niet om zware problemen of zo... Hooguit in ons geval over die van een paar eeuwen terug.

Maar toch...

De laatste tijd kijk ik eens met andere ogen (die van een Zuidlander...) naar allerlei sites die inlogmogelijkheden gebruiken. Hier moet je je registreren voor het ontvangen van een nieuwsbrief per mail - ook al ouderwets trouwens! Waar blijft RSS? - en daar voor het bekijken van een forum. Hier hoef je alleen je naam en mailadres op te geven, daar vragen ze je het hemd van je lijf.

Ik merk dat ik zelf ook liever zo anoniem mogelijk blijf, in dat soort gevallen dan. Sterker, als ik niet echt absoluut en zeker ergens wat wil of van wil hebben... dan haak ik al snel af als ik mezelf eerst moet registreren of zo. Kwestie van drempels ontwijken?

Of van anoniem willen blijven, als je niet meer dan een oppervlakkige interesse hebt in iets? (En dat soort mensen is nu eenmaal onze grootste doelgroep... Mensen met een oppervlakkige historische interesse! Grasduiners, snackers en zo...)

Weet het niet zeker, maar misschien wel beide. Wat leidt tot de vraag: wij willen altijd maar al te graag onze klanten leren kennen... Maar willen onze klanten zich wel laten kennen? En hoe past chatten daarin?

Nou...?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten