1 augustus 2007

Big Brother en brandgagement: een stapje verder / Big Brother and brandgagement: one step further


For English translation, please see the blue text below

Ergens in de kindertijd van mijn bloggerbestaan heb ik eens een stukje geschreven over brandgagement. Ik heb dat toen gekoppeld aan wat archieven zouden kunnen doen en waar we op het BHIC eigenlijk al een beetje naartoe werken. Het artikel ging trouwens over meer commercieel-zakelijk gebruik.

Over dat gebruik kreeg ik deze week ook een mailtje in de bus van de makers van BlogBackupOnline, een handige service waarmee je je blog, inclusief reacties en afbeeldingen, kunt backuppen en downloaden als xml-bestand.

De aanbieders daarvan, het bedrijf Techrigy, hebben nu iets nieuws bedacht, genaamd SM2, een Social Media Manager.

Naast een soort van Big Brother-optie, die het intranet van je bedrijf afstruint naar mogelijk schadelijke blogberichten en zo, heeft het pakket ook mogelijkheden om elders de digitale wereld te volgen. Zo kun je eventueel specificeren welke blogs en wiki's specifiek in de gaten gehouden moeten worden als het gaat om het noemen van je bedrijf. Je kunt vervolgens ook bepaalde woorden en zinnen opgeven waarmee gezocht moet worden.

Nou gebruik ik zelf natuurlijk - gelijk de halve bloggerswereld, denk ik - Technorati - maar voor bedrijven die serieus aan de slag willen met brandgagement (of gewoon graag bijhouden wat hun medewerkers allemaal het net op sjouwen..) lijken nieuwe tools als SM2 een handiger wapen.

Toch zit het me ergens niet helemaal lekker.. Een fragmentje uit de mail:

With SM2, organizations can locate blogs or wikis on the internet that mention the organization or its business. Once SM2 finds blogs or wikis mentioning the organization, they can be watched for any set of keywords or phrases to ensure that the wrong things aren't being said (defamatory comments, curse words, etc), confidential information isn't being given away, or other liability risks aren't being created online. Hopefully, SM2 will help companies that are scared about letting their employees use blog or wikis feel comfortable with these tools and let their employees begin using them.


Vooral die laatste zin hè?

Brandgagement als marketinginstrument vind ik wel een hele goede gedachte. Je kunt er zowel jezelf als een ander voordeel mee doen. Maar zoals dit nieuwe SM2 wordt gepresenteerd, lijkt het meer op het inspelen op angst bij managers, op de schijnbare ongrijpbaarheid van het veel te vrije internet, zogezegd. En dat lijkt me geen gezond idee.

Nou ja, doet aan het product niks af.. Het is meer de manier waarop het verkooppraatje wordt gehouden. Maar goed, dit gezegd hebbende, verwacht ik vanzelf een reactie van Techrigy.. ;-)

ENGLISH TRANSLATION

Somewhere during the infant time of my existence as a blogger, I once wrote a little article about brandgagement. Back then I linked that to what archives could do on that level and where we at the BHIC are already heading for in a way. By the way, the article was more about the commercial-business use of this.

And in relation to this I happened to receive an e-mail in my mailbox this last week from the developers of BlogBackupOnline, a handy service with which you can easily backup your blog, including comments and pictures, and download it as a xml-file.

The suppliers of this service, the company Techrigy, now have thought about something new, called SM2, a Social Media Manager.

Besides some sort of Big Brother-feature, which will browse your intranet for possible damaging blog entries and such things, the package also includes features for searching the digital world elsewhere. For example it's possible to specify which blogs and wikis have to be monitored specifically, regarding mentioning your company's name. Next to that it's possible to fill in certain words and phrases which have to be used while searching.

Of course -- same as half the world of bloggers -- I make use of Technorati myself, but for companies that will like to start seriously with brandgagement (or who just want to keep track of what their employees are dragging to the web..) new tools like SM2 seem a better weapon.

But still to me it doesn't really feel comfortable.. One fragment from the e-mail:

With SM2, organizations can locate blogs or wikis on the internet that mention the organization or its business. Once SM2 finds blogs or wikis mentioning the organization, they can be watched for any set of keywords or phrases to ensure that the wrong things aren't being said (defamatory comments, curse words, etc), confidential information isn't being given away, or other liability risks aren't being created online. Hopefully, SM2 will help companies that are scared about letting their employees use blog or wikis feel comfortable with these tools and let their employees begin using them.


Especially that last sentence eh?

I find brandgagement as a marketing instrument good thinking. You can use it to both to your own as well as anothers' advantage. But the way this new SM2 is presented, looks more like making use of the fear of managers, for the seemingly elusive nature of the way too free internet, so to speak. And that seems hardly like a healthy idea to me.

Ah well, doesn't make the product any worse, of course.. It's more the way the sales talk is presented. But anyway, after having said all of this, I expect a reaction from Techrigy pretty soon.. ;-)

2 opmerkingen:

  1. Hmm, ik had die mail ook maar heb hem na lezing meteen weggegooid. Nu ik het nog eens bij jou nalees heb ik het blijkbaar heel slecht gelezen. Bedankt voor de toelichting, best eng ja.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daniëlle, voor dit soort uitspraken heb ik gewoon een natuurlijke tiltknop meegekregen.. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen