15 augustus 2008
Webcare: iets voor ons?
Ik heb in het verleden toch echt al errug vaak contact proberen te krijgen met iemand van Microsoft, maar nooit lukte dat. En nu, wanneer ik er helemaal niet om heb gevraagd, proberen ze me zomaar ineens vanzelf te helpen! :-)
Webcare noemen we dat. Mooi hoor!
Al lang geleden ben ik daarmee zelf als archivaris ook begonnen. Kleine stapjes, tot het m'n werk binnensloop. Daar krijgt het steeds meer vaste grond. We bevinden ons op forums, volgen blogs enzovoort.
Het kost wat tijd, maar dan heb je ook wat hè.
Hebben jullie al ervaringen met iets als webcare? Zowel als instelling of als klant? Denken hier nog meer archiefinstellingen over na? Is webcare iets voor archivarissen, vinden jullie?
Plaatje
Lees meer blogposts over
Archieven,
Archivarissen,
Microsoft,
Webcare
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Ik denk dat het iets is voor archivarissen, bibliothecarissen, museumdirecteuren, eigenlijk voor iedereen met een eigen toko! Ook voor de politie zou het geen overbodige zaak zijn.
BeantwoordenVerwijderenVooralsnog zijn webcareteams schaars te vinden: veelal alleen bij vooruitstrevende bedrijven. Jammer!
Wel goed dat je er zelf iets aan doet. Hóe doe je dat eigenlijk?
@Natalie: Helemaal mee eens! :-)
BeantwoordenVerwijderenMijn allereerste schreden op het gebied van webcare - toen nog geen idee dat ik daaraan deed - zette ik zelf ooit in genealogische nieuwsgroepen, waar ik mensen vanuit m'n professionele archiefkennis probeerde te helpen. Dat ging nog via Usenet, via Outlook Express.
Inmiddels lopen dat soort dingen veelal via Google Groups, wat weer een rss-mogelijkheid biedt voor m'n Netvibes. Via rss-feeds op Technorati-zoekopdrachten volg ik ook weer blogs die bijvoorbeeld onze archiefdienst noemen. En verder gebruik ik Google wel eens.
Het is allemaal nog erg amateuristisch qua techniek, maar het idee is goed.. vind ik.
Als BHIC reageren we - ik vooral - op forums van derden, blogs van derden enzovoort. In de toekomst moet dit een vaste taak worden van iemand, die dan ook echte tools zal moeten inzetten.
We zitten nu nog in de fase van verkennen, kijken wat het effect is, wat het nut is, de tijdsinvestering en dergelijke.
Er zijn gewoon veel plekken op internet die ons aangaan. Dat kan een vraag op een forum zijn, een klacht zelfs, of gewoon iemand die op z'n blog schrijft over een open dag of zo. Allemaal klanten! :-)
Fantastisch, ga zo door! :-)
BeantwoordenVerwijderenIn biebland wordt er nog weinig aan gedaan, zie bijv. een negatief verhaal op http://www.vierpuntnul.nl, waar ik laatst toevallig op kwam. Geen enkele reactie, laat staan van biebmensen. Gemiste kans!
@Natalie: Wat een lange post zeg, op die blog!
BeantwoordenVerwijderenIk reageer zelf hoofdzakelijk wanneer het onze eigen archiefdienst betreft, dus niet wanneer iemand het over het archiefwezen in het algemeen heeft.
Op de door jou aangehaalde blog wordt eigenlijk het bibliotheekwezen in het algemeen aangesproken. Ik snap wel dat daar vanuit individuele bibliotheken niet op gereageerd wordt.
Ik zou trouwens wél hebben verwacht dat er wat individuele bloggers op zouden hebben gereageerd.
Uiteindelijk is het een kwestie van ergens een belang bij hebben. Dan volgt de rest vanzelf. Maar het komt niet aanwaaien hè.
Ik moet opeens aan een oud akkefietje denken. Het is altijd zinvol om het web af te struinen, al dan niet geautomatiseerd...
BeantwoordenVerwijderen@Edwin: Wat is het internet toch geweldig hè?! :-) Wie weet welke 'verloren' archiefstukken ik nog terugvinden zal.. Hebben jullie dat boek trouwens nog teruggezien?
BeantwoordenVerwijderen