5 december 2009

Webcare... maar nu even niet


De meeste collega's weten wel, dat ik in mijn vrije tijd - lees die twee laatste woordjes vooral nogmaals - probeer via een vorm van webcare onze genealogische klantengroep te bedienen. Soms levert dit gezeur op. Zo af en toe is dat ook niet erg, maar het zijn - zoals altijd - steeds dezelfde 'helden' die voor dat gezeur zorgen.

Gisteren en vandaag was het weer zover in de groep Noord-Brabant Genealogy. Het is eigenlijk maar één bepaalde persoon, die steeds iedere gelegenheid aangrijpt om zijn gal te spuwen over het BHIC en haar medewerkers. Daarbij durft deze persoon - ik zal geen naam noemen, want het is hoogstwaarschijnlijk nog niet eens z'n echte naam - ook nog eens expliciete medewerkers aan te duiden, frustraties en meningen voor feiten te verkopen en ronduit onbeschofte uitlatingen te doen. De volgers van deze groep weten wie en wat ik bedoel.

Een aantal keer heb ik daar op een professionele manier op gereageerd. Ook de moderator van de groep heb ik eerder mijn probleem met deze gang van zaken voorgelegd. Geen reactie daarop. De moderator kan of wil niets doen. Een vorige keer is de groep enige tijd gemodereerd, dit keer kreeg ik het verzoek niet meer te reageren op dergelijke berichten van dit bepaalde individu. Dat er aantoonbaar onjuiste informatie wordt verspreid op een onbehoorlijke manier, dat maakt blijkbaar niet uit.

Ik kreeg te horen dat deze persoon namelijk ergens wel 'een punt' had met zijn frustraties jegens het BHIC. Da's waar, als het gaat over databases die lange tijd niet zijn bijgewerkt (wat overigens zeer binnenkort weer gaat gebeuren) en blijkbaar is dat een vrijbrief voor iemand om mensen persoonlijk te gaan schofferen. Het zij zo, maar ik wil aan een dergelijk spel niet meedoen.

Feitelijk gezien is het mij onmogelijk gemaakt nog actief te zijn in deze groep, aangezien ook reageren op berichten van andere groepsleden steevast wordt gevolgd door een scheldtierade van die ene persoon. En daar mag ik dan niet meer op reageren, wat natuurlijk geen manier van doen is.

Ik vind het jammer, maar ik stop dan ook met het bijdragen aan deze groep. Gedurende de laatste jaren heb ik door mijn actieve deelname aan de groep veel mensen kunnen helpen en veel verheugde reacties gekregen over mijn initiatief, zowel van collega's als van klanten. Maar zoals zo vaak gaat kan één persoon het voor vele anderen verpesten, zelfs anoniem en zelfs door gedogen van een moderator. Dan houdt het op voor mij.

Een zwaktebod? Nee, een keuze. In een wereld waarin ik ook kan werken aan Archief 2.0, een mooie film kan zien of op stap kan gaan met m'n vriendin - een en ander al dan niet online - zijn sommige keuzes makkelijk te kiezen.

Ik heb me tenslotte nog afgevraagd wat de reden kan zijn van deze expliciete kruistocht tegen het BHIC. Daarbij heb ik me ook bedacht, dat misschien juist mijn actieve aanwezigheid in deze groep voor deze problematiek heeft gezorgd. Steek je nek uit en je weet wat je zo nu en dan kunt verwachten.

Des te beter dan, dat ik stop.

Nabrander
Dank voor alle online en offline reacties, steunbetuigingen en morele support. Jullie hebben me aan het denken gezet. Ook zijn de emoties inmiddels wat gezakt - dit helpt bij dat denkwerk... ;-)

Ik kreeg een bericht van de moderator, die - kreeg ik mee - de laatste berichten offline heeft gehaald en de groep weer actief modereert. De bewuste persoon is blijkbaar eerder aangeschreven, maar dit helpt dus duidelijk niet. Wat er verder gebeurt is me dan niet helder, maar in ieder geval vond de moderator het jammer als ik zou stoppen omwille van die ene negatieve persoon.

Naar aanleiding van alle reacties zal ik toch actief blijven in de groep. Niet alleen omdat anders de 'zeikerds hebben gewonnen', zoals de Archivarius aangeeft, maar ook omdat ik geloof in deze nieuwe vorm van dienstverlening. Verdere berichten van gelijke strekking als die van gisteren zal ik proberen te negeren. Als ze mijzelf betreffen of het BHIC in het algemeen zal ik daar ook geen moeite mee hebben. Maar als ze, zoals de vorige keer, mijn medewerkers op een inacceptabele manier raken, dan moet ik het nog even zien...

Zoals de Archivarius in zijn reactie op deze post al aangeeft, raken sommige dingen je nu eenmaal hard. En iedereen mag best weten, dat mijn team me erg lief is, en dat ik het in deze als mijn taak zie hen te vertegenwoordigen en in zekere zin te beschermen. Ook in mijn vrije tijd.

Plaatje

11 opmerkingen:

  1. Ellendige situatie, maar je kunt inderdaad beter leuke dingen doen dan je hier al te druk over maken.

    I

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja... Ik kan je redenatie natuurlijk volgen, maar je beslissing niet helemaal.
    Je kunt deze meneer inderdaad negeren en je blijven richten op de rest van de groep die jouw inspanningen op waarde schat.

    Ik kan me je frustratie heel goed voorstellen overigens. Ik heb een korter lontje dan jij :)
    Misschien is dit werk ook niet iets wat je heel lang moet doen. Op een gegeven moment is de pijp leeg en moet iemand anders het overnemen om het fris te houden.

    Wel jammer toch.

    Voor alle duidelijkheid: ik gun je veel meer tijd met je vriendin!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een heel menselijke reactie. Ook ik heb wel eens iets dergelijks meegemaakt: zo ben ik telefonisch voor nazi uitgescholden omdat ik een vraagsteller niet het antwoord kon geven dat deze wilde horen. Zoiets komt harder aan dan ik ooit verwacht had.

    Het effect is nu wel dat de zeikerds gewonnen hebben. En eigenlijk gun ik hun dat plezier niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zojuist heb ik een aanvulling getypt bij deze blogpost. Dank voor jullie reacties!

    @Ingmar: Ik ga sowieso meer leuke dingen doen! :-)

    @Luud: Geen idee of er een houdbaarheidsdatum zit op dit soort dingen, maar in dit geval is meer een persoon het probleem, dan mijn houdbaarheidsdatum van dit soort dienstverlening, denk ik.

    Voor het overige heb je me dus aan het denken gezet.

    @Archivarius: Dat soort uitroepen gaan je niet in de koude kleren zitten - ik kan me dat helemaal voorstellen. Jaren geleden heb ik het ook meegemaakt, toen op een meter afstand. De reden? Een bepaalde bouwtekening was niet bewaard...

    Maar voorlopig laat ik de 'zeikerds' dus nog even niet winnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Christian
    Dapper besluit. Ik denk dat je er goed aan doet.
    Dat stuk over je medewerkers had ik niet goed ingeschat en je hebt gelijk als je daar voor op de bres springt. Tegen wie dan ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier zou ik ook heel pissig om kunnen worden Christian. Kritiek is in orde maar treedt de persoon of organisatie die je bekritiseert dan wel met open vizier tegemoet.

    Op de een of ander manier gaat er snel een onevenredig deel van je energie en aandacht in zulke lieden zitten. Ik denk dat ik het niet zou kunnen laten om een koekje van eigen deeg te bakken. Beetje graven in de sporen etc.

    Ook niet goed, maar trollen verdienen de digitale roe.

    Maar mooi dat je doorbijt. Ongewild maak je de 'case webcare voor archieven' helemaal compleet. Dit is een keerzijde waar veel mensen iets van kunnen leren. Ook je er uiteindelijk mee omgaat. Er zijn leukere manieren maar als je dat als uitgangspunt neemt kun je ook tevreden vaststellen dat jij het experimenteren met webcare wel zeeeer grondig hebt uitgevoerd :D

    Cheers!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Luud: Dank je. We gaan zien hoe het verder gaat.

    @Edwin: Ik probeer er zo min mogelijk energie in te steken, maar heb mezelf ook niet alrijd 'in de hand'. Dan daarbij wil ik ieder moment professioneel blijven.

    Ik moet ook reëel zijn: de andere groepsleden 'kennen' deze figuur en keuren zijn manier van handelen af. Daar valt dus niets te 'winnen'. En vervolgens is er geen betere roe, dan dat anderen mijn manier van werken wél waarderen en er nut van hebben, denk ik.

    Ik moet me dan alleen soms even 'over mezelf' heenzetten... ;-)

    Dank voor je reactie. Als iemand van jouw archiefcursisten iets wil leren over de keerzijde van webcare, dan geef ze gerust een link naar deze post... haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Chris, ik zie nu de laatste update en ben blij - voor iedereen - dat je de handdoek niet in de ring gooit. Wat ik niet begrijp is dat de persoon in kwestie niet simpelweg gebanned kan worden door de moderator. Ik ken de functies in Yahoo Groups niet, maar het lijkt me wel een mogelijkheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @23 Dingen: Ja, dat kan wel, maar ik denk niet dat de moderator dit wil. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn. Ideologische misschien, omdat hij de groep zo open mogelijk wil houden en niet dat soort 'machten' wil gebruiken. Of praktische, aangezien het niet de meest actieve groep is, maar deze persoon wel regelmatig iets post. Ik denk het laatste, eerlijk gezegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Niet alleen als collega-webcare-gever maar vooral als genealoog met Brabantse voorouders: Fijn dat je blijft!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Yvette: Bedankt, nou blijf ik zéker! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.