14 mei 2010

Spelen met het geheim van Rotterdam


Vandaag herdenkt Rotterdam het bombardement van 14 mei 1940, dit jaar dus 70 jaar geleden. Ter gelegenheid daarvan heeft het Gemeentearchief Rotterdam een game laten ontwikkelen door WhiteBear Studios. Het spel wordt gehost door het Algemeen Dagblad en je kunt het gratis online spelen.

Als game stelt het echter weinig voor, of je moet van zoekplaatjes houden waarin teddyberen in wolken zijn verstopt en gigantische aardappels in bulldozers. Vooral veel klikken en zoeken dus.

Opa vertelt
Een fictieve opa vertelt aan z'n kleinzoon of -dochter over het Rotterdam van voor, tijdens en na de oorlog en dat doet hij aan de hand van die verborgen voorwerpen, die je dus zojuist op allerlei onlogische plekken hebt aangeklikt. Het verhaal van opa ontvouwt zich overigens pas leuk na een aantal schermen te zijn doorgekomen.

Je krijgt dan steeds meer informatie van opa over de geschiedenis van het centrum van Rotterdam, het bombardement waarbij de hele binnenstad werd verwoest en de wederopbouw ervan. Daarbij wordt natuurlijk een greep gedaan uit de collecties van het gemeentearchief. Zo zie je bijvoorbeeld oude en nieuwe foto's van dezelfde locaties in de binnenstad, soms in dezelfde zoekplaat verwerkt.

Enfin, ik heb het spel gespeeld tot de noodwinkels naast het stadhuis. Wat nu precies het geheim is van opa en wat dat medaillon daarmee van doen heeft, dat hij nog gauw in z'n broekzak liet vallen, zal ik dus voorlopig niet weten. Misschien dat ik binnenkort dan ook nog eens verderspeel, om m'n huidige 4375 punten en 20 munten aan te vullen.

Als spel dus zeker niet geweldig, als onderhoudende interface om iets te weten te komen over de geschiedenis van Rotterdam best leuk. In beide gevallen behoor ik niet echt tot de doelgroep, vermoed ik, dus ik ben erg benieuwd naar hoe dit spel ontvangen wordt.

Archiefgames
Games in het archiefwezen zijn zoiets als planten op een studentenkamer: ze zijn er niet, en als ze er wel zijn, dan is het meestal niet veel soeps.

In Tilburg hebben ze al wat langer Agent 0013, weet ik. En alhoewel ik dat er zelf leuk en grappig uit vond zien, begreep ik van een collega dat het niet echt goed werkte. En er komt nog wel bloed in voor! Zo zie je maar, ik heb er ook geen verstand van. ;-)

Is archief in spelvorm dus wel een kansrijke combinatie? Kent iemand nog meer voorbeelden van archiefgames?

4 opmerkingen:

  1. There is a German archive game. You´ll find it under:
    http://www.lambert-und-laurin.de/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Thomas: Thanks for the suggestion -- looks like a fun game! Downloading it now... (About 45 Mb!)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Christian, ik werd geinspireerd door je blog en heb even op de game van Rotterdam gezeten. Ook ik heb wat zitten klikken en mij ontgaat de spanning van het vinden van een strijkijzer, een koffer etc. Het doel was me niet duidelijk...waarom moet ik al die dingen aanklikken? Maar ik (her)ken in mezelf de criticus, die zelfs onze eigen Agent oo13 ter discussie stelt. Wanneer is iets wel educatief goed en verantwoord? Er moet in elk geval vanuit de lerende een (onderzoeks)- of leervraag zijn. Deze hoeft niet helemaal uit hemzelf te komen..vaak wordt die op school of unviversiteit geactiveerd.

    De lerende gaat op zoek naar antwoorden in al dan niet gefaciliteerde omgevingen. Hoe lager de onderzoeksvaardigheden, hoe meer gestructureerd de omgeving aangeboden moet worden. Er is dus niets mis mee om een omgeving te creeeren waarin de lerende zijn onderzoeksvragen kan beantwoorden.

    Het probleem met de games is volgens mij, dat we als instelling menen iets educatiefs neer te zetten, zonder de leeraspecten er in te betrekken: welke lerende hebben we het over? Wat moet er geleerd worden, welke vaardigehden beschikt hij over? Wat is de rol van de leraar of kennishebbende? Wat is de interactie? Kortom, educatieve spelen zijn vaak niet wat ze menen te zijn.

    Ik zal voor mezelf spreken: ik vind dat we als archief ons bewust moeten zijn van de materialen die we in huis hebben. Die materialen bevatten betekenis voor onze diverse gebruikersgroepen. We moeten er voor zorgen dat onze gebruikers die ook werkelijk kunnen gebruiken. dat betekent: faciliteren, toegankelijk maken en inzicht geven in de structuur of de context....dat alles afgestemd in de mate van kennis- en vaardigheidsniveau van de cursist, student of leerling.

    Aan de facilitator de kunst om het zo toegankelijk mogelijk te maken in de meest geschikte vorm. Moet het analoog of digitaal aangeboden worden? moet daar een leuke verpakking omheen in de vorm van een quest, een game, een route of gewoon ouderwerts met show en tell?

    Een game kan functioneel zijn en er kan veel van geleerd worden, daar ben ik van overtuigd. Maar het is in die zin dan een leermiddel waaraan een diddactisch ontwerp ten grondslag ligt. Of wij als archieven tot dat niveau in staat zijn, is maar de vraag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Petra: Mooie reactie! En wat betreft Rotterdam vraag je je inderdaad af welk doel er schuilgaat achter deze game. Als spel stelt het weinig voor, als educatief middel kan ik me er wel in vinden, maar betwijfel ik of de huidige vorm effectief is. Nobele poging, doel mislukt, vermoed ik. Zoiets.

    Jouw laatste twijfels deel ik: het is maar zeer de vraag of wij als archieven in staat zijn wat dit betreft wat goeds neer te zetten. Maar goed, archieven beginnen pas op het vlak van (educatief) gamen, dus misschien zijn er nog wat probeersels nodig om de juiste vorm te vinden. Wat dat betreft zouden we ook veel kunnen leren van jullie ervaringen met Agent 0013. Want als we met elkaar delen, dan hoeven we in ieder geval niet ieder individueel dezelfde fouten te maken.

    BeantwoordenVerwijderen