26 juni 2010

Spelen met het archief


Medio mei schreef ik hier over Geheim van Rotterdam, een door het Gemeentearchief Rotterdam ontwikkelde game waar ik tot nu toe nog niemand enthousiast over heb horen praten, behalve collega's van Rotterdam zelf.

Ze hebben daar ook reden toe, begreep ik later van René Spork, die ik sprak tijdens de KVAN-dagen. Zelf weten ze daar ook niks van games - net als wij - maar hun ontwikkelpartner WhiteBear Studios wist ze uit te leggen dat er een zeer specifieke doelgroep van voornamelijk vrouwen is die zowat verslaafd is aan zogenoemde hidden object games en van dat type games is "Geheim van Rotterdam" er een. Ik hoorde dat het ze in Rotterdam vooral te doen was geweest om de publiciteit - ieder jaar rond de herdenking van het bombardement op Rotterdam van 14 mei 1940 moeten ze in het nieuws komen - en dat is ze goed gelukt. Kost een smak geld, maar het doel is bereikt. Handige achtergrondinformatie bij mijn verhaal, alhoewel ik het spel zelf persoonlijk nog steeds niks vind toevoegen aan het totale spelaanbod online. Het gemiddelde spelletje op Leuke Spelletjes is, tja, leuker. En zo zijn er nog tig andere spelletjessites.

Nou goed, alle proberen is lovenswaardig. In een reactie op mijn blogpost gaf Thomas Wolf nog Lambert & Laurin als suggestie, maar met archieven heeft dit Duitse spelletje na enig eigen testwerk weinig van doen. En bij Het Utrechts Archief zijn ze ook met een game bezig, hoorde ik, maar daar heb ik dan verder weer geen informatie over. Ik ben wel benieuwd.

Zin en onzin van archiefgames
Ik ben er nog steeds niet uit. Voor de Rotterdamse collega's was een tijdelijke golf aan publiciteit het doel van hun game, maar dat is mij persoonlijk te mager. Misschien wil je via een game archieven onder de aandacht van jongeren brengen? Of mensen op een ontspannen manier met archiefmateriaal laten kennismaken?

Misschien dat we niet zozeer een game over archief moeten maken, als wel dat we archief een rol moeten laten spelen in een game. Een soort sluikreclame dus. Zo heb ik ook ooit pas door De naam van de Roos de magie van bibliotheken ontdekt.

Maar wie weet wat er nog te bedenken is door creatieve game developers? Memory met foto's van dezelfde locatie toen en nu bijvoorbeeld. Of zoek het juiste archiefdocument bij de juiste historische persoon of gebeurtenis.

Inktvraatmonster
Maar voor de jongeren moet het natuurlijk spannender. Beetje meer geweld ook. Ik denk aan een archivaris die zich door Doom-achtige depots een weg baant, onderwijl aangevallen door gemuteerde depotbeheerders, restauratoren en zilver-, oven- en papiervisjes (waarvan de laatste uiteraard het lastigst is te verslaan) om aan het einde van ieder level de eindbaas te overwinnen. Als eerste natuurlijk het inktvraatmonster, maar uiteindelijk zul je de chartermeester zelf moeten bedwingen.

Of misschien voor de puzzelaars onder ons: zoek de juiste sleutels om de juiste depotdeuren te openen om in de depots zelf lekkende kranen te repareren. Doe dat snel, want voor je het weet staat het depot onder water en vallen waardevolle archiefstukken ten prooi aan het zuurhoudende water. En pas op voor de archiefinspecteur, die door de depotgangen sluipt met een bevel tot dwangdepot in de aanslag!

Maar sommigen houden niet van dit soort actie en zien meer in het betere denkwerk van de role playing game. Geen nood, want in "De archivaris en het geheim van het verzegelde charter" komen zij ruimschoots aan hun trekken. Want hoe zijn de mysterieuze verdwijningen van archiefstukken uit het verboden depot te verklaren? En als de oplossing ligt in het verzegelde charter uit 1234, waar is dit dan gebleven? Verzamel - in stofjas - bewijsvoerende documenten, peuter informatie los bij je collega's en ontrafel het mysterie, voordat je je tegenover de Algemeen Rijksarchivaris zult moeten verantwoorden voor het tegen de afspraken in de overeenkomst van overbrenging in openbaar maken van het charter...

Toch reclame
Er is vast een markt voor en het levert vast publiciteit op. Maar ik betwijfel of we de concurrentie met de game-industrie aankunnen. Misschien kunnen we dan beter gewoon via een of ander subsidiepotje alle reclameborden in Fifa 11 opkopen.

2 opmerkingen:

  1. Bij al die games zie ik een soort doemscenario. Stukken zijn verdwenen, depots dreigens onder water te lopen, er dwaalt een enge inspecteur door de krochten, de lange arm van de Algemeen Rijksarchivaris achtervolgt je tot in de [vul maar in]. Het lijkt mij juist zaak om duidelijk te maken dat archieven een schatkamer vol mooie vondsten zijn en dat het helemaal niet extra moeilijk is om ze te vinden.
    Hooguit is het moeilijk om binnen te komen omdat de openingstijden zeer ongemakkelijk zijn of de beheerder van het archief er niet is, zodat archiefbezoek onmogelijk wordt geacht. Ik spreek uit eigen ervaring, in een niet nader te noemen archief in Nederland...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Richard: Ben ik helemaal met je eens, maar rondom dat soort positieve archief-als-schatkamerscenario's is het wat lastig aansprekende spelconcepten bedenken. Da's dan misschien meer iets voor een uitbreiding van The Sims of zoiets. Of begin je eigen archief in Second Life! Ik weet wel een plek voor gratis readers, studiezaaltafels, ladekastjes, kaartenbakjes en stellingen met stukken. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen