13 juli 2010

Even Dimdimmen


Afgelopen zaterdag kreeg ik van Rob het verzoek om even Dimdim met hem en iemand anders te testen.

Dimdim lets anyone host and attend online meetings, demos and webinars using just a web browser. Save money, time and travel by instantly sharing documents, web pages, whiteboards, audio, video – even record your events - with no software to install.

Dimdim kan dus gratis, heeft veel mogelijkheden en je hebt geen account nodig om er als gast gebruik van te maken. Klikken op een link is voldoende. Wil je zelf iets organiseren, dan heb je aan een gratis account vaak al genoeg.

Het werkte prima, redelijk intuïtief en vlot. In Chrome moest ik een plugin installeren en voor de rest heb ik geen browsers getest. De schermopbouw was soms wat trager, maar van Rob begreep ik dat hij dat ook als ervaring had bij het gebruik van betaalde services. Daar hoef je het dus niet voor te laten.

Mooi vond ik dat je ook als gast - dus puur op uitnodiging - je scherm kunt delen, als je daartoe in gelegenheid wordt gesteld. Verder kun je als groep chatten en kun je privéberichten versturen. Het geluid hebben we niet getest - Skype werkte daarvoor prettiger, dus waarom zou je dan anders doen hè.

Kortom: een prettige eerste ervaring, een tool die vast nog eens van pas komt. Bijvoorbeeld in het kader van de chatpilot op het BHIC. Over die pilot trouwens binnenkort weer eens een update.

Plaatje

7 opmerkingen:

  1. Heb ook goede ervaringen met DimDim. Super handig om een klant even mee te laten kijken naar je werk om zo op tijd bij te kunnen sturen.

    Gebruikersvriendelijkheid is een groot goed. Pas als techniek ten dienste staat aan het proces, worden de mogelijkheden van "het nieuwe werken" echt zichtbaar. Soms is weerstand tegen "het nieuwe werken" een angst-voor-techniek-in-disguise. Ut mot wel werken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Marina: Die eerdere berichten van jou en Edwin heb ik helemaal gemist - mijn excuses. Nou ja, goede tips kunnen niet vaak genoeg worden gegeven! ;-)

    En wat jij zegt over gebruiksvriendelijkheid klopt natuurlijk. Als we zoiets bijvoorbeeld zouden willen inzetten binnen onze chatdienstverlening, dan moet het met een eenvoudige druk op de knop kunnen. Als we de klant eerst lastig gaan vallen met een handleiding, dan gaan we ons doel voorbij. Afhaken maar.

    Een link is nog te doen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tips sluiten elkaar niet uit, maar vullen elkaar aan inderdaad! Linking together :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zie voor meer over DimDim en alternatieven: 'Online seminar tools vergeleken'. Zie ook de reacties waaronder die van mij.

    Leuk dat je het zo'n goede ervaring vindt. En Skype i.p.v. geluid in DimDim lijkt de beste keuze gelet op Marcel's ervaringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @JoG: Dank voor je reactie. En dank voor de link naar die andere blogpost. Handig! Die heb ik meteen even doorgetweet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. N.a.v. jouw tweet ben ik weer hier. Ik zie dat Marcel ook al heeft gereageerd op zijn blog. Vind ik leuk, zo alles aan elkaar knopen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @JoG: Ik zie dat je inderdaad aardig actief bent geweest, links en rechts! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen