18 januari 2010

We blijven chatten


Ik schreef al eerder over het idee, de start en de evaluatie van de chatpilot op het BHIC. Er is nu besloten om de pilot wat meer body te geven en er een proef van zes maanden van te maken, waaraan een aantal medewerkers op gezette tijden tegen een vergoeding meedoet. Met een vast rooster minder vrijblijvend dus dan de huidige pilot, maar steeds meer de weg die we in willen slaan. En alwéér een stap op weg naar een nóg betere digitale dienstverlening, inclusief direct klantcontact - redelijk uniek in het archiefwezen.

En dat het uniek is, is eigenlijk ook wel jammer. Een tijdje terug leken verschillende diensten namelijk nog serieus met chat aan de slag te gaan. Op het Gemeentearchief Rotterdam was zelfs een stagiaire bezig met een heus onderzoek naar chat, wat later met belangstellenden gedeeld zou worden. Helaas is het daarna stil gebleven - eigenlijk net zo stil als rond dat verslag van een werkbezoek, dat ik nog eens toegestuurd zou krijgen. Laat maar...

Er zijn ook lichtpuntjes: het Nationaal Archief is wél lekker aan de slag gegaan en komende maand zullen daar de resultaten bekend worden gemaakt. Daar kunnen we allemaal weer van leren. Ben benieuwd naar hun ervaringen!

Enfin, het BHIC gaat dus door. We hebben gekozen voor de dagdelen die als drukste uit de evaluatie kwamen, te weten de doordeweekse avonden. Het is uiteindelijk de tijd tussen 19.00 en 22.00 uur geworden. Mijn kop met het kanon gaat eindelijk plaatsmaken voor meer aantrekkelijke gezichten en daarna gaan we het beleven! Over een half jaar meer...

Plaatje

4 opmerkingen:

  1. Ik voel me aangesproken...
    Goed dat jullie (en het NA) het opgepikt hebben. Ik ben zoals je al weet, heel erg benieuwd hoe het uit gaat pakken voor de klant, de medewerkers en de organisatie.
    Alleen door proberen kun je leren...

    Soms zou ik willen dat ik ijzer met handen kon breken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Luud: Jij bent dan weer met een heleboel andere dingen bezig joh! Dan daarbij, je bent niet de enige in Tilburg die zijn/haar handen kan laten wapperen, zelfs niet als het om ijzer gaat... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mee eens dat het jammer is dat het uniek is, maar ben bang dat de realiteit bij veel instellingen is dat men de interesse al snel weer verliest (nog voordat het er goed en wel is) als het niet uniek is. De dans om de aandacht van de (traditionele) media is jammer en om eerlijk te zijn ook een beetje achterhaald, als je het mij vraagt.

    Ben aan de andere kant wel benieuwd of chat ook al wat opgelost heeft, gepubliceerde succesverhalen (als die er zijn) kunnen een hoop betekenen, al is het maar een korte blogpost met een tweet. #archiefchat iemand? :)

    Heeft iemand al eens gedacht aan een gedeeld chat? Ik bedoel, een enkel chatkanaal waarin meerdere archieven samenwerken zodat het makkelijker is 24 uur beschikbaar te zijn? Natuurlijk zijn niet alle archieven hetzelfde, maar ik stel me zo voor dat het merendeel van de vragen dat wel is en op deze manier kunnen archieven van de kennis van elkaar's vrijwilligers en medewerkers profiteren...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Grismar: Helemaal met je eens, dat voor veel instellingen de belangstelling daalt op het moment dat ze niet de eerste meer kunnen zijn. Persmomentjes en vlaggetjesogenblikken zijn erg gewild. Persoonlijk houd ik mezelf daar niet mee bezig, maar voor veel anderen is het klaarblijkelijk belangrijk. Jammer.

    Wat succesverhalen betreft: ik denk dat de evaluatie van het BHIC (te downloaden) er al wel een aantal laat zien. Zowel op microniveau (klanten worden geholpen, die voorheen niet geholpen werden) als op macroniveau (het begin van een écht 'digitale studiezaal'). Het begin is gemaakt.

    Over een gedeelde chat is ook al nagedacht. Vanuit een aantal diensten zijn medewerkers eens bij mekaar geweest om te praten over chat en daar is ook de mogelijkheid voor een algemene archiefchat geopperd. Maar goed, dan moeten er wel eerst een aantal diensten ervaring mee hebben opgedaan...

    BeantwoordenVerwijderen