6 november 2010

Met een logo de netwerksamenleving tegemoet


Omdat ons DNA ook mij aan het hart gaat, wederom een post over de meerjarenstrategie imago-verbetering voor de Nederlandse archieven. In de reacties op mijn post over een Amerikaanse actie met hetzelfde doel werden daarover ook al zinnige opmerkingen gemaakt.

Ons imago
Ik ben niet goed bekend met marketing - ieder z'n vak - maar het gepresenteerde verhaal zit in mijn ogen professioneel in elkaar. Het daarvoor verantwoordelijke bureau heeft onder andere het Nationaal Archief en het Stadsarchief Amsterdam in het portfolio zitten, en die beide instellingen zijn toch lekker bezig met het in de markt zetten van zichzelf.

Nou goed, het verhaal is bekend: historie is hot en archieven kunnen daar een graantje van meepikken. Ons imago - blijven we onszelf maar voorhouden - is echter dat van oude mannetjes temidden van veel oud papier, en dat staat ons in de weg om te kunnen oogsten. De werkelijkheid is natuurlijk anders: we zijn de laatste tijd helemaal gepimpt tot hippe archieven.

De imago-campagne richt zich op de zogenoemde snackers en ondiepe gravers, zeg maar het gewone volk, de massa, het brede publiek. Dat publiek kan verleid worden door "menselijke verhalen" te vertellen over de "schatten die we bewaren."

Ons merk
Dat gaat zo: we creĆ«ren een gezamenlijke identiteit en vervolgens dragen we die in de vorm van een merk (dat is een logo met veel verhaal om zich heen) uit via bijvoorbeeld websites, briefpapier, folders, banieren en - ja hoor, daar is ie weer - een gemeenschappelijke portal, gezamenlijke activiteiten en zelfs advertenties op Funda en de verhuiswebsite van TNT ("vind het verhaal van jouw straat"). Dat zal de zichtbaarheid, herkenbaarheid en vindbaarheid van archieven zeker verbeteren. Na een jaar of twee plukken we daar dan de vruchten van, "mits er voldoende front ontstaat en er consistent gecommuniceerd wordt." Dat lijkt me voor "De Nederlandse Archieven" een mooie uitdaging.

En mits we voldoende lappen. Want grote twijfels heb ik bij de enorme kosten die daarmee gepaard gaan, gezien de bezuinigingen waarmee onze "hippe archieven" geconfronteerd worden. Ik twijfel echter nog veel meer of een dergelijk merk en een dergelijke campagne ons imago wel daadwerkelijk zullen verbeteren.

Onze samenleving
Op dezelfde middag als de imago-campagne werd gepresenteerd mocht Eric Hennekam een stoomcursus "Zichtbaar op het Internet" verzorgen. Geheel terecht merkte Eric daarin op dat we ons als archivarissen en archiefinstellingen bevinden in een netwerksamenleving: bijna 70% van de Nederlanders is dagelijks online, sociale media zijn de bom. Voor trouwe lezers van dit weblog een bekend verhaal. Willen we dus actief deel gaan nemen aan die netwerksamenleving?

En moet je dan imagoverbetering zoeken via een extra logo op je briefpapier en andere indirecte methoden om bij de mensen thuis te komen? Zelf merk ik namelijk dat ik vooral juist in het persoonlijke contact met mensen niet alleen goed kan laten zien hoe nuttig en belangrijk archieven zijn, maar vooral hoe leuk en boordevol verhalen van eigen familie en dorp. Als iemand al 'last' heeft van een imagoprobleem, dan nooit voor lang.

Onze uitdaging
En als we dus al een campagne willen starten, dan moet de kern daarvan zijn: zoek de mensen op! Offline en online jezelf laten zien, duidelijk maken wie je bent en wat je voor die mensen kunt betekenen, aansluiten bij wat voor hen belangrijk is. Begeef je als archivaris buiten de muren van je gebouw en vooral buiten de virtuele muren van je website. Ga op de markt staan, stort je op Hyves en chat met je klanten. Reageer en help op forums en weblogs, leg contact via Twitter en Facebook.

Onze huidige, persoonlijke online onzichtbaarheid als archivarissen doet ons imago beslist geen goed en daar gaat geen logo wat aan veranderen. We moeten aan de slag met webcare, want zonder persoonlijke aandacht zou het effect van al die dure imago-campagnes in een klap de grond in kunnen worden geboord, zoals T-Mobile heeft ondervonden. Nu zullen archieven niet zo snel T-Mobile achterna gaan, maar het voorbeeld geeft wel aan wat voor kracht sociale media herbergen. Wij kunnen die kracht positief gebruiken door een proactieve klantbenadering. We hebben daarvoor de archieven en onszelf en da's meer dan genoeg.

Een logo zorgt niet voor een beter imago. Een archivaris wel, maar dan moet ie wel zelf de hort op, zeker online. Dat is niet te koop of te betalen, dat kost je een andere houding en veel tijd. Maar archieven zijn het meer dan waard. En archivarissen ook trouwens.

Plaatje

2 opmerkingen:

  1. Hmmm... wat een leegte aan reacties op deze post.
    Dat kan twee goede dingen betekenen: 1. Niemand vind dit een onderwerp dat het waard is om verder besproken te worden.
    2. Logo's zijn uit.

    In beide gevallen ga ik klappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Luud: Dank voor je reactie - op jou kan ik rekenen! ;-) Ik kan trouwens nog wel meer redenen bedenken waarom reacties uitblijven, maar uiteindelijk denk ik dat het naar het eind toe steeds belangrijker wordt. Die "uitdaging" staat namelijk gewoon. Zonder logo, dat wel natuurlijk.

    Blijft gissen naar waarom mensen niet reageren. Ik steek de hand maar in eigen boezem: post is niet interessant genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen