19 april 2011

Heemkundekringen en publiceren: oud en nieuw


Vandaag organiseerden de collega's van het RHCe een themamiddag voor vertegenwoordigers van de heemkundekringen in hun regio. Het onderwerp was dit keer publiceren en wel van boek tot wiki.

E-books
Het traditionele publiceren werd in het programma afgevangen door een informele discussie - afgetrapt met een drietal vijf-minutenpresentaties - over het uitgeven van boeken en boekjes op papier. Hoe schat je de oplage in? Hoe bereken je de verkoopprijs? Waar moet je aan denken bij de opmaak? Welk lettertype is het prettigst leesbaar? En meer van die vragen.

Interessant vond ik vooral dat de aansluitende discussie al snel over e-books ging, dat de een geen idee had wat dat waren en dat de ander prompt een e-reader voor de dag toverde. Die wending kreeg de discussie vooral omdat heemkundekringen standaard lager gaan zitten met hun oplage dan de uiteindelijke vraag blijkt te zijn, dit in verband met de graag te vermijden financiële risico's. Door het uitgeven van e-books, eventueel pas als de papieren uitgave uitverkocht is, kun je nog steeds voldoen aan de vraag en krijg je ook nog wat extra inkomsten.

Daarna een aantal parallelsessies - ik woonde er eentje over auteursrecht bij, altijd lastig, maar ook interessant en relevant - en daarna volgden nog twee afsluitende presentaties.

DeurneWiki
De eerste daarvan ging over de DeurneWiki, een wiki die nu ongeveer een jaar bestaat en inmiddels een dikke 3.000 artikelen beslaat. Op Archief 2.0 is er ook eens over gediscussieerd, met name omdat die wiki blijkbaar nogal wat geld kost, wat eigenlijk niemand toen begreep. Vandaag leerde ik dat het dan vooral kosten voor hosting betreffen, vooral voor alle afbeeldingen die in de wiki zijn gezet. Er werd daarbij aan gehecht te melden dat de DeurneWiki gehost werd bij een 'professionele' provider, die ook zorgt voor bijvoorbeeld een dagelijkse backup. Dat 'professionele' moet je dan vooral zien als tegenhanger van allerlei providers die voor een paar tientjes hun diensten aanbieden. Er was gezocht naar 'zekerheid'.

In ieder geval een prima wiki, waar de andere aanwezigen met jaloerse blikken naar keken. Dat werd her en der minder toen duidelijk werd dat het inderdaad erg duur was - op een gegeven moment ging het over 250 euro per maand - en dat er wel erg veel uren in gaan zitten. Uiteindelijk is het toch weer een klein clubje wat zich met de wiki bezighoudt en dat clubje stopt daar zoveel uren in, dat er zelfs geen getal werd genoemd, maar alleen dat je dit zelf mag weten.

Interessant idee was nog het lanceren door de provincie of een archiefinstelling of zo van een Brabant Commons. Een soort Wikimedia Commons, maar dan voor Brabant, voor projecten als de DeurneWiki. Is veel over te zeggen, maar ook veel voor te zeggen.

In ieder geval hebben ze als heemkundekring in Deurne een schitterend product neergezet, waar nog steeds dagelijks artikelen aan worden toegevoegd.

Sociale media
De tweede presentatie was de mijne. Ik was gevraagd om iets te komen vertellen over de mogelijkheden van sociale media voor heemkundekringen. Daarbij heb ik me met name gericht op de combinatie van weblogs met sociale mediawebsites als Flickr en YouTube, waarbij ik vooral Flickr veel kansen toedicht. Leuke reacties en tijdens de borrel nog wat goede contacten opgedaan aangaande projecten waar het BHIC mee bezig is.

Nou goed, de slides vind je hieronder. Al met al een leuke, ontspannen themamiddag, met goede interactie en leuke onderwerpen.

4 opmerkingen:

  1. Hallo Christian,

    Goed verhaal en leuk dat je het Sneuper blog ook als voorbeeld noemt. Het blog en alle toegevoegde media zijn met gratis online software gemaakt. Het is inderdaad gewoon een kwestie van beginnen en veel uitproberen. Als een onderdeel/ gadget niet bevalt: meteen weer weghalen. Het is een kwestie van constant schaven en bijwerken. Een aanvullend (gratis) Google Analytics account is daarbij ook verhelderend.
    Blog gecombineerd met Twitter is goed bij te houden vooral als de laatste deels gevoed wordt met een RSS feed van je blog. Flickr en Picasa zijn ideaal voor (oude) foto's, Slideshare voor powerpointpresentaties, Word- en pdf-bestanden en YouTube uiteraard voor filmpjes. Recyclen van eerder gebruikte presentaties kan prima. Een verhaal voor 50 mensen wordt achteraf nog zo door 1000 man bekeken. We gebruiken bewust geen Facebook en Hyves, anders wordt het te bewerkelijk en onoverzichtelijk. Geloof ook niet dat daar de doelgroep zit. Zelfde voor LinkedIn: meer zakelijk gericht.

    Groet,
    Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Hans: Bedankt voor je uitgebreide reactie - een waardevolle aanvulling vanuit de praktijk. Zoals jullie vereniging sociale media inzet, is een voorbeeld voor veel andere van dit soort clubs. Het weblog is trouwens een van de echt weinige voorbeelden die ik zelf ken van weblogs door historische verenigingen. Dus als je tips hebt, hoor ik ze graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kleine aanvulling op je verslag over DeurneWiki:

    De begrippen “duurzame opslag” en “persoonsonafhankelijk” zijn de voornaamste redenen geweest voor de beslissing om met een professionele provider in zee te gaan. Het idee dat de waardevolle “user generated content” , vaak afkomstig van onbekende bronnen, verloren zou kunnen gaan (die ervaring hadden we al enkele keren ondervonden met de website van de vereniging) heeft de betreffende werkgroep tot die beslissing gebracht.

    DeurneWiki staat bovendien op naam van de heemkundekring en als zodanig willen we, althans in de aanvangsfase, geen enkel risico lopen en de zekerheid hebben over de uitvoering van procedures die de duurzame opslag van de content moeten garanderen ( back-up, up-time etc. ).

    DeurneWiki heeft in het eerste jaar van haar bestaan veel oude en nieuwe geschiedenisfeitjes en beeldmateriaal over Deurne en haar kerkdorpen virtueel samengebracht en toegankelijk gemaakt.

    DeurneWiki geniet een grote belangstelling, ook uit het buitenland. Binnen de heemkundekring is een klein groepje mensen die als moderator optreden maar er zijn heel veel mensen die een bijdrage leveren in de vorm van kennis of beeldmateriaal.

    De indruk bestaat dat DeurneWiki de interesse van de Deurnenaar voor haar eigen geschiedenis vergroot heeft en mensen stimuleert om een bijdrage te leveren.

    Voorname doelstelling van DeurneWiki is om de privécollecties die in veel schoendozen van ouderen bewaard zijn gebleven te digitaliseren voordat ze op de stort eindigen.

    Voor wat betreft de besteedde uren: Wat nu zichtbaar is op DeurneWki is in de laatste anderhalf jaar opgebouwd en is het werk van velen. De mensen die zich daar mee bezighouden tellen geen uren want iets wat leuk is om te doen is nooit een belasting!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Theo: Ook jij bedankt voor je waardevolle aanvulling - altijd goed om informatie uit de eerste hand te hebben.

    Wat de uren betreft: je bevestigt dus dat er ontzettend veel uren in gaan zitten, vooral voor de kernleden van de community. En dat is ook waar de vraag over ging tijdens de presentatie.

    Ik snap natuurlijk dat het een hobby is en daar houd je nou eenmaal geen exacte urenstaten voor bij, maar we hoeven niet geheimzinnig te doen over het feit dat het voor een beperkte groep mensen een enorme belasting is qua tijd. (Dat is namelijk meestal zo.)

    Die contactdag in Eindhoven was er om kennis te delen en elkaar een reëel beeld te geven van waar we mee bezig zijn. Of dat nu de kosten zijn van een boekwerk, problemen met auteursrecht bij een beeldredactie of het aantal uren wat in een wiki gaan zitten.

    Veel tijd is veel tijd, of het nu leuk besteedde tijd is of niet. En ik vond het goed dat anderen daarnaar vroegen. Dat onderstreept ook het belang van het project an sich. Het is niet iets wat je 'zomaar even' kunt opzetten: het kost tijd en geld.

    Ik blijf jullie volgen hoor! :-)

    BeantwoordenVerwijderen