30 april 2011

Succesvol inzetten van sociale media: 3 tips

Gisteren beloofd, vandaag online gezet: mijn drie tips die ik aan het Drents Archief gaf op basis van hun plannen en naar aanleiding van hun vragen aan mij. Maar de tips zijn voor iedereen bruikbaar die aan de slag wil met sociale media binnen zijn/haar organisatie. In ieder geval heb ik er zelf veel plezier van, en mijn collega's ook:

1. Mensen
Om te beginnen: alles mooi en aardig, maar uiteindelijk gaat het om mensen. Mensen voor wie je het doet, en natuurlijk mensen die het moeten doen. Die laatste mensen moeten niet alleen leren hoe ze een blogpost schrijven of hoe ze een fotootje op Flickr zetten, ze moeten vooral wennen aan hun nieuwe rol. Je rol van autoriteit op een forum is immers anders dan je gewend bent van je inlichtingenmap, je actief bewegen in een sociaal netwerk is iets nieuws ten overstaan van het wachten op een vraag aan een balie, het voortdurend monitoren van allerlei berichtenstromen en -flarden vergt een andere manier van werken, misschien moet je eens iets buiten kantoortijden doen, waarschijnlijk wordt het sociale aspect van een reactie regelmatig belangrijker dan de inhoudelijke kant ervan, toegeven soms dat een klant het gewoon beter weet moet een tweede natuur worden, en zo meer en zo voort.

Andere competenties dus, maar vooral een andere houding. Dat veranderingsproces is vooral een sociaal proces, een cultuuromslag en mentaliteitsverandering. En dat soort processen houdt weinig rekening met de geplande doorlooptijden van jouw strategisch plan, de targets die via sociale media gehaald moeten worden of de uren die je maximaal bedacht had in te zetten. Sociale processen hebben een eigen dynamiek. Aandacht dus eerst voor de eigen collega's/medewerkers, aandacht voor de mensen.

2. Focus
Keuzes zijn geen noodzakelijk kwaad, ze zijn gewoon noodzakelijk. Je kunt via één weblog nu eenmaal niet al je doelgroepen bedienen. En je kunt niet voor iedere doelgroep een aparte weblog bijhouden. Of een kanaal op YouTube, of tweets de wereld inslingeren. Of wat dan ook. Je kunt zelfs niet al die tools voor één doelgroep gebruiken, want je kunt simpelweg niet alles doen. Zeker niet voor iedereen. Keuzes maken dus. Focus krijgen en houden. Dat voorkomt dat je geen enkele doelgroep echt aan je bindt, omdat je je op geen enkele doelgroep echt richt of geen enkele doelgroep echt de noodzakelijke aandacht kunt geven.

Wat is je missie? Wat is je doelgroep? Wat is je strategie? Welke sociale media passen daarbij en welke toepassingsmogelijkheden daarvan? Kies die uit, richt je daarop, geef ze al je beschikbare aandacht en vergeet voorlopig de rest. Focus dus.

3. Ruimte
Geef bewegingsvrijheid, ruimte, aan je medewerkers en aan hun ideeën. Niemand wil zich al vanaf de lancering van een nieuw project beperkt voelen in het proberen daarvan een succes te maken. Zeker op het gebied van sociale media kun je vantevoren vanalles onderzoeken, maar uiteindelijk zul je toch gewoon ergens mee moeten beginnen. Pas dan leer je sociale media kennen. Pas dan krijg je echt inzicht in wat er aan tijd in gaat zitten, wat en hoe er te meten valt en wat voor soort resultaten je precies mag verwachten. Tot die tijd mag simpelweg het gevoel dat iets gewoon een goed idee is ruim voldoende zijn voor het opstarten van een kleine pilot.

Geef dit soort startups de ruimte die ze verdienen en loop niet al vanaf de start bij mensen in hun nek te hijgen met je resultaatgerichtheid. Houd even je mond over targets en richtlijnen, maar toon in plaats daarvan je support en oprechte belangstelling. Evalueer na een tijdje hoe het project loopt, stuur eventueel bij tot het wat beter binnen de lijntjes van je missie kleurt en bekijk of het misschien wat grootser kan worden voortgezet. Wat heeft het gekost? Wat heeft het opgeleverd? Evalueer dat ook weer na een tijd en uiteindelijk zal een project kunnen uitgroeien tot onderdeel van het reguliere werkproces. Of natuurlijk worden stopgezet.

Maar geef mensen allereerst je vertrouwen en weet dat ze hun verantwoordelijkheden zullen nemen. Je zult zien dat het zich dubbel en dik terugbetaald, tot ver over de grenzen van dat ene project heen. Of dat project nu wel of niet een succes wordt. Succes gegarandeerd dus.

Tot slot
Soms heb ik het gevoel met deze tips open deuren in te trappen. Maar vrijwel overal waar ik kom blijkt (helaas) het tegendeel.

Hopelijk heb je voordeel van deze blogpost.

8 opmerkingen:

  1. Deze deuren kunnen niet vaak genoeg open gezet worden. Het duurt altijd even voordat de boodschap wordt opgepikt enog wat langer voor die ook wordt begrepen.

    Maar uiteindelijk... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie tips waar ook bibliotheken veel aan hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, mee eens. Ga deze mooie tips retweeten

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volg mijn collega @antonia: mooie tips en ga ze retweeten RT.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goeie tips! Ben het helemaal met Luud eens: deuren blijven openen en blijven roepen, je kunt het niet vaak genoeg zeggen. De boodschap binnen zetten is redelijk snel gedaan, maar het opruimen, alles een plaats geven en er daadwerkelijk mee aan de slag gaan, een goed product fabriceren en dat weer slijten aan de buitenwereld... dat duurt 'iets' langer ;-) Maar het begint bij de boodschap binnenbrengen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt allemaal voor jullie reacties! En retweets.

    @Luud: Zoals je weet, ben ik in dit soort dingen nogal volhardend (en een openstaande deur intrappen, daarvan zal ook niemand last hebben hè!)

    @Wilma: Ja, ik denk dat de tips goed zijn voor de meeste organisaties, zeker niet alleen voor archiefdiensten.

    @Antonia: Fijn, dank je!

    @Tryntsje: En je reactie was een soort ReComment. ;-) Dank voor de retweet!

    @Wat Van Waarden Is: Zo is het precies. En verder denk ik dat dit soort tips belangrijk is, naast de tips die over de sociale media zelf gaan. De bovenstaande gaan natuurlijk meer over de organisatie en de mensen die ermee aan de slag moeten. En dan vooral ook degene die dat allemaal kunnen sturen.

    Eigenlijk zijn het tips voor het management.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Christian,
    Aandacht voor de mensen, keuzes maken, ruimte geven. Het is alsof ik m'n eigen tekst zit te lezen... Helemaal mee eens dus;-)

    Enne... "Tips die eigenlijk voor het management zijn", schrijf je in je reactie hierboven. Eigenlijk? Of gewoon: de basis voor succesvol inzetten van social media!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Marlies: Ik lees graag je tekst! :-)

    Met "eigenlijk" doelde ik op mijn vermoeden dat sommige lezers misschien tips hadden verwacht die iedereen kon gebruiken, terwijl ik later 'besefte' dat het ("eigenlijk") meer tips zijn voor degenen die sturing geven aan teams, afdelingen, organisaties enzovoort.

    Want ja, in ieder geval voor mijzelf geven ze de basis aan waarop succesvol inzetten van sociale media is gebouwd. Tenminste toch op het BHIC.

    BeantwoordenVerwijderen