15 februari 2012

Een website die naar je knipoogt


Deze weken staan voor mij grotendeels in het teken van de bouw van de nieuwe website van het BHIC. Daarbij staat de verleiding centraal: hoe verleid je mensen tot het ontdekken van verhalen, hoe verleid je ze tot het reageren daarop en het zelf schrijven daarvan? Hoe verleid je mensen tot het insturen van foto's of het deelnemen aan een forum? Enzovoort.

Daarbij moet ik steeds denken aan een knipoog. Een van de meest subtiele vormen van lichaamstaal. En eentje die in veel gevallen je aandacht maximaal weet te trekken, je zelfs verleidt tot actie.

Cinemagraphs
Van cinemagraphs had ik nog nooit gehoord, maar via inspiratiepost.nl leerde ik deze tot kunst verheven animated gifs kennen:

Je ziet een foto, een stilstaand beeld, maar dan beweegt er iets, een onderdeel. Een opwaaiende jurk, een haarlok. Een geïsoleerde beweging is het, maar daarmee een die je volle aandacht trekt, je het beeld in zuigt en je dwingt tot focussen.

Het Amerikaanse kunstenaarsduo Jamie Beck (fotograaf) en Kevin Burg (videokunstenaar) is verantwoordelijk voor de revival van deze techniek. Zij bedachten ook de naam ‘cinemagraphs’. Zoals ze het zelf zeggen:

A Cinemagraph is an image that contains within itself a living moment that allows a glimpse of time to be experienced and preserved endlessly.

The best way to capture a moment in time or create a true living portrait in our digital age while embracing our need to communicate visually and share instantly.

Een soort kunstige manier van 'archiveren' dus, maar da's niet het belangrijkste. Dat is namelijk de aandacht die zo'n geïsoleerde beweging trekt, de interesse die wordt opgewekt. Alsof het plaatje af en toe naar je knipoogt.

Een kleine beweging is vaak effectiever dan een grote knop...

Hopelijk lukt dat met onze nieuwe website ook zo goed, dat ie af en toe naar de bezoeker knipoogt. En hem of haar verleidt tot (inter)actie.

Meer schitterende voorbeelden van cinemagraphs vind je op de website van Jamie Beck & Kevin Burg en op CinemagraphCollection.Com.

(Tips via collega Marilou en webdesigner Jeroen)

Gerelateerd
- Human Inside (11 september 2011)
- Thema: Usability

4 opmerkingen:

  1. Ik heb het altijd geassocieerd met de bewegende krantenfoto's uit de Harry Potter boeken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Magische_voorwerpen_in_Harry_Potter#Bewegende_foto.27s

    Leek me niet onhaalbaar, toen ik de boeken las.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Chido: Bewegende plaatjes zijn er natuurlijk in alle soorten en maten. Mij gaat het vooral om de plaatjes die hoofdzakelijk een stilstaand beeld geven, met slechts één kleine, zichzelf (soms) herhalende beweging daarin.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat begrijp ik, Chris - en het is inderdaad effectiever. De aandacht wordt getrokken en wellicht vastgehouden, zonder dat het afleidt, zoals op sommige kerstboomknipperlicht-sites.

    Alhoewel ik me afvraag hoe ergerlijk een rijtje af en toe bewegende avatars in je twitter timeline zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Chido: Dat laatste heb ik wel eens gehad, en die persoon was nog eens erg actief op Twitter ook. Daar heb ik toen een opmerking over gemaakt...

    Deed een beetje aan als die animaties onderaan sommige emails (van "IncrediMail"). Vreselijk, wat een kermis!

    BeantwoordenVerwijderen