10 mei 2012

Een school waar je blij van wordt


Sinds een paar maanden ben ik lid van de Raad van Advies van het Jeroen Bosch College in 's-Hertogenbosch. Een middelbare school die het niet makkelijk heeft, maar waar iedere dag keihard gewerkt wordt om weer een topschool te worden. Zo heeft het JBC als een van de weinige scholen in onze regio een Technasium. En da's iets om trots op te zijn, mocht ik vandaag ervaren!

Het Technasium is voor de bètavakken wat het Gymnasium is voor Grieks en Latijn. Deze presentatie voor de open dag van het JBC geeft daarvan een prima indruk. Door kennis te maken met beroepen en een betere aansluiting met vervolgonderwijs, moet het Technasium voorzien in meer hoger opgeleide technici. Centraal staat het vak Onderzoeken en Ontwerpen, waarin leerlingen onder andere leren samen te werken in een team, plannen en organiseren, informatie verzamelen en producten maken.

Het JBC heeft sinds dit jaar een gloednieuw technasiumlokaal en dat werd vandaag officieel geopend. Het nieuwe lokaal heeft een 'denktank' ruimte voor overleg en planning, een werkplaats, apparatuur voor allerlei geknutsel, experimenten, video, de nodige laptops en zo meer.

De 'denktank', met wand om op te kliederen, digitaal schoolbord enzovoort

Je eigen weerbericht maken (of gek dansje)
Een geschikte ruimte is één, maar geschikte docenten en enthousiaste leerlingen zijn twee tot en met tien. En die heb ik vandaag een aantal ontmoet! Van alle sprekers maakte vooral brugklasser Irma indruk op alle aanwezigen. Zij heeft me naderhand, samen met haar vriendin, vanalles en nog wat verteld en laten zien.

Tien jaar geleden gaf ik zelf nog lessen geschiedenis. Wat is het onderwijs sinds die tijd weer enorm hard veranderd en vernieuwd! In het Technasium van het JBC werken leerlingen steeds gedurende zeven weken in kleine projectgroepjes samen aan een concrete opdracht. Dat kan het ontwerpen zijn van een jacht tot het maken van een diabetesgame. Ze maken kennis met de opdrachtgever, brainstormen met elkaar over ideetjes, werken aan een plan van aanpak, verdelen onderling taken, doen onderzoek, bouwen, presenteren en evalueren.

Leerlingen moeten via presentaties voor een publiek zichzelf en hun product bewijzen, soms komt er zelfs een echte jury aan te pas. Maar uiteindelijk staat niet alleen de eigen prestatie, maar vooral het teamresultaat centraal. Prachtig hoe enkele leerlingen mij enthousiast vertelden hoe ze projecten aanpakten, op een manier die veel dichter bij de praktijk komt als ik in mijn eigen onderwijsverleden ooit heb meegemaakt. Ze leren bijvoorbeeld wat in teamverband hun individuele krachten en zwaktes zijn en leren die van anderen. Daar hebben ze geen persoonlijkheids- en kleurentesten voor nodig.

Experimenteren met 'lijm', zoals gesmolten suiker; de potten zaten 'keivast'

Deze gesprekken met de leerlingen, maar ook met enkele ouders, maakten mij erg enthousiast en ik kan me voorstellen dat leerlingen door deze manier van onderwijs niet alleen veel kennis, inzicht en vaardigheden opdoen, maar vooral goed voorbereid worden op een vervolgstudie en de werkpraktijk. En bovendien veel positieve energie ontwikkelen, naast hele mooie producten natuurlijk.

Heel erg leuk om deze opening bij te wonen, heel mooi om al die leerlingen mee te maken. Eigenlijk ben ik gewoon trots op het JBC. En dat terwijl ik pas sinds twee vergaderingen lid ben van de club...

Meer informatie over het Technasium van het JBC

Machines voor... ja, voor wat eigenlijk. Gelukkig wisten de leerlingen het wel

Irma (rechts) en haar vriendin wilden ook nog op de foto, met hun ballonnetjes

6 opmerkingen:

  1. Hallo Christian, leuke blog! Ik onderschrijf de titel van je blog helemaal, ook ik word blij van mijn school. Leuk om te lezen hoe je je hebt laten voorlichten door onze leerlingen. Je bent van harte welkom om een keer tijdens een les O&O te komen kijken. Voor jouw lezers die graag een impressie hebben: http://www.youtube.com/watch?v=_lkUliN-vTc
    Hartelijke groet,
    Lian Derks

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Lian: Dankjewel voor je reactie! En voor je uitnodiging; lijkt me leuk om een keer een les bij te wonen. Het filmpje geeft in ieder geval alweer een betere indruk van alle activiteit daar, dan mijn 'statische' foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anne-Marie Konings12 mei 2012 om 09:48

    Hoi Chris,wat een leuk blog heb je geschreven en het is leuk om eens iets positiefs uit het onderwijs te horen wat met verandering en meegaan met de tijd te maken heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Anne-Marie: Dag tante, dank voor uw reactie. Het onderwijs staat beslist niet stil, zoals we kunnen zien! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mariet Bruggeman15 mei 2012 om 10:34

    Hoi Chris,

    wist je dat het Jacob Roelands Lyceum (JRL) in Boxtel (waar mijn kinderen op zitten) al aan haar 5-de jaar Technasium toe is. Ook daar zijn ze heel enthousiast over deze profilering. Axel heeft nu definitief gekozen voor technasium voor de rest van zijn schoolloopbaan. Ik ben benieuwd wat hij er van gaat vinden.
    Verder heeft het JRL ook nog cultuurprofilering en Engels plus-profilering (Cambridge-certificaat). Dus naast hun gewone schoolwerk zijn er genoeg uitdagingen, zou ik zeggen.
    Groetjes,
    Mariët

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Mariët: Na het gesprek aan de balie, nu ook nog een reactie op m'n blog.

    Zodra ik kans daartoe zie, zal ik op het JBC eens een les/projectpresentatie bijwonen, om meer in de praktijk te zien en te ervaren wat het Technasium inhoudt. Dan kan ik, als hij je weer eens op het werk bezoekt, ook jullie Axel met kennis van zaken vragen hoe hij het vindt.

    Mooi hoor, al die profileringen tegenwoordig. Je zou er bijna jaloers van worden, dat kinderen al zo vroeg iets meekrijgen van Engelstalig onderwijs bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen