22 mei 2012

Historisch Arnhem in 3D


Wandelen door historisch Egypte is mooi, maar je kunt het ook dichter bij huis zoeken: wandelen door historisch Arnhem is ook mooi!

Een tijd terug was mijn oog al eens op het project gevallen, maar gisteren werd ik er hernieuwd op geattendeerd: Historisch Arnhem in 3D


Het project Arnhem3D laat de bezoeker virtuele wandelingen maken door historisch Arnhem tussen 1649 en 1935.
Om deze wandelingen mogelijk te maken worden zo veel mogelijk afbeeldingen en informatie over huizen in de Arnhemse binnenstad verzameld. Aan de hand van een oude stadsplattegrond wordt het historisch stratenplan in Google Sketch Up geplaatst. De huizen worden in Adobe Photoshop fotorealistisch nagebouwd en vervolgens als een 3D-gebouw op de kaart gezet. Op deze manier ontstaat een visualisatie van de binnenstad van Arnhem in vroegere tijden.

Voor het project wordt samengewerkt met het Gelders Archief. Een flink aantal straten en gebouwen is al door vrijwilligers gedriedimensionaliseerd en daarvan is een goed aantal mooie filmpjes beschikbaar. De afzonderlijke gebouwen vind je ook terug in het 3D Warehouse van Google SketchUp, zodat je ze kunt downloaden. Door een serie tutorials (filmpjes) wordt goed duidelijk hoe men te werk gaat.

Nieuw initiatief is Aernhem 1649, maar daar vormt het veelal afwezige bronmateriaal nog wel een struikelblok: van veel gebouwen is uit die tijd geen informatie aanwezig, behalve een vermelding op een kaart.

Hoe dan ook, ik vind het mooi!

Aanbevolen leesvoer
Dagboekje schoolmeester in de Gouden Eeuw online
- Zoek de mummie

Afbeelding: still uit wandeling over de Markt

2 opmerkingen:

  1. @Christian: Klopt het, dat de tutorials geen geluid hebben? Ik mis ook een stukje over het weghalen van vertekeningen. Als je met een groothoeklens bezig bent, dan worden de moren vaal bol. Ook ontstaan vreemde effecten als een foto van onderaf maakt en daarna het perspectief corrigeert. Je ziet dan bijvoorbeeld de onderkant van een vensterbank, die je bij een normale opname nooit ziet.
    Maar ik ben misschien te kritisch, vandaar dat het model van de Citadel ook nog steeds niet af is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Richard: Geluid mist inderdaad. Zou veel duidelijker zijn geweest als je wat hoorde of wanneer er een ondertiteling meeliep. Maar goed, het gaf mij een goed beeld van de manier van werken. Of een vrijwilliger er vervolgens ook mee uit de voeten zou kunnen, dat kan ik niet beoordelen.

    Zoals ik het begrijp, komen de tutorials vraaggestuurd tot stand. Met andere woorden: als iemand informatie wil over een bepaalde functie, dan kan er een tutorial gemaakt worden. Bijvoorbeeld over het weghalen van vertekeningen.

    Kritisch zijn is goed. Té kritisch zijn gevaarlijk. ;-)

    Die Citadel blijft trouwens wel staan hoor, als voorbeeld. Maar het lijkt me voor jou ook wel leuk als ie een keertje af is... haha!

    BeantwoordenVerwijderen