11 oktober 2013

Gezien: Oude Meesters


Sommige kansen moet je grijpen. Bram van der Vlugt en Joost Prinsen samen op het toneel in een speciaal voor hen geschreven stuk bijvoorbeeld, daar moesten we kaarten voor hebben: Oude Meesters

Ze spelen twee telgen uit een beroemd toneelgeslacht, de gebroeders De Man:

Ze haten elkaar en hun wederzijdse afkeer is een publiek geheim. Ook al hebben ze zekere roem verworven, ze worden niet overstelpt met aanbiedingen. Hun beurs raakt angstwekkend leeg. Dus zijn ze gedwongen op het voorstel van een producent in te gaan: met elkaar optreden in een stuk, Mijn Broeders Hoeder, over twee broers die - jawel - elkaar haten. We volgen het tweetal tijdens hun eindeloze tournee langs de schouwburgen van Nederland. Ongemerkt komen ze steeds nader tot elkaar, broederhaat verandert in broederliefde. Maar wat is spel en wat is werkelijkheid?

Het stuk is geschreven door Ger Thijs, niet zomaar dus, maar met het oog op Bram en Joost als spelers. Thijs bewerkt doorgaans het betere literaire werk voor het toneel, maar schrijft ook zelf. Zijn zelf geschreven stukken spelen zich altijd af in en om de omgeving die hij het beste kent: de familie en het theater. Het verhaal komt daardoor getrouw op je over. Zoals hij het heeft geschreven, zo is het bij het toneel.

Maar op een gedeeld eerste plaats komt dit beslist ook door de beide 'oude meesters' op het toneel zelf. Bram van der Vlugt en Joost Prinsen, samen, dat is gewoonweg genieten. Of de heren nu spelen of spelen dat ze spelen, het voelt op geen enkel moment gespeeld. Het voelt levensecht. Soms met grote gebaren, maar meestal slechts met een oogopslag. Pure klasse.

Door de inleiding op dit toneelstuk die we bijwoonden, werden ook de diepere lagen in het stuk wat zichtbaarder. Zo weerspiegelen de personages in het door de gebroeders De Man gespeelde stuk - over twee broers, waarvan de een tijdens de oorlog commandant in een concentratiekamp wordt, en de ander een gevangene - de levens van de geacteerde acteurs zelf, maar dan andersom. En ook leer je hoe Ger Thijs allerlei personen, plaatsen en gebeurtenissen uit zijn eigen ervaringen en (werk)omgeving een plekje heeft gegeven in zijn tekst.

Het hele stuk speelt zich af in kleedkamers, voor of na een uitvoering. Alle focus ligt daarom op de dialogen en de veranderende relatie tussen de broers. Met haat en liefde, frustratie en berusting, respect en koppigheid, overgoten met een sausje galgenhumor. Wij vonden het prachtig.


Gerelateerd kijkvoer
- Gezien: Urbanus zelf!
- Gezien: U spreekt met uw moordenaar

Foto: Hummelinck Stuurman Theaterbureau/Ben van Duin

1 opmerking:

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.