3 november 2014

Hoe historisch correct wil een computerspel zijn?

Screenshot uit Assassin's Creed Unity

You're running through the streets of Paris. The year is 1789 and you've just killed a guy with your bare hands. The question is, do you care if the graffiti you just sprinted past is historically accurate? Ubisoft does.

Ubisoft is maker van de populaire serie computerspellen Assassin's Creed waarvan het nieuwste deel Assassin's Creed Unity zich afspeelt tegen de achtergrond van de Franse Revolutie. In het spel neem je als een soort sluipmoordenaar deel aan de volksopstand in de straten van Parijs, daarbij niet gehinderd door de vrees voor bloed aan je handen. Niet echt mijn soort spel, maar historische decors in computerspellen lagen wel mede ten grondslag aan mijn ontluikende belangstelling voor geschiedenis. Dus het trekt me.

Op Co.Create een lezenswaardig artikel over waarom de makers van het spel zich een realistische historische setting aantrekken: The (Fun, Violent) History Lesson Inside "Assassin's Creed Unity"

Laurent Turcot, een Canadese professeur geschiedenis, adviseerde het ontwikkelteam van Ubisoft en ziet het grote potentieel van computerspellen bij het door studenten laten ervaren van hoe het was om in een andere tijd te leven. Hij wordt in het artikel geciteerd:

"Games like Assassin's Creed are sparking interest in different eras of history. (...) I think it's useful and we have to do something in universities to integrate these things into our teaching. We've done so much work with Ubisoft, recreating 18th Century Paris, I hope to create environments to use in lectures and research, for college and high school students to get a better sense of what Paris was like. Like a historical Google Streetview."

Elders in het artikel nog een mooie quote over de rol van archieven:

"It's a complex political and historical setting, so a lot of it is doing as much reading as possible to take in the different viewpoints and perspectives. (...) If you look at an archive, you need to be able to interpret that archive before using what's there, you can't just assume it's fine as is. One example is the Bastille. There are no records of what happened from the time that interpret the events in the same way. You need to know who wrote it and what their goal was. A lot of information around the Bastille was meant to convince people the Revolution was good and everyone was against the monarchy."

Mooi hoor. Ondanks de zogezegd nog altijd slechte reputatie van computerspellen worden ze al in ieder geval zo lang ik ze speel ook gebruikt binnen het onderwijs. Prachtig dat dit ook kan gelden voor precies het soort spellen, zoals Assassin's Creed, dat mede die slechte reputatie met zich meedraagt!


Aanbevolen leesvoer
- Archiefonderzoek vermommen als computerspel
- Spelen met het archief

2 opmerkingen:

  1. Historical Street View, wauw! Alleen al die gevechten belemmeren mijn uitzicht ;-) Wel mooi, het begin van de game doet héél erg denken aan dit hedendaagse filmpje:

    http://youtu.be/QwNc0SFIp-o

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Marilou: Episch, dat moet het zijn hè...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.