En hoe gewoon wij e-mail vandaag de dag ook vinden, in die tijd was dat compleet een hype. Op mijn school werd over en weer druk gemaild. Zat iemand helemaal aan de andere kant van de bibliotheek (die toen ineens mediatheek ging heten)? Stuur een mailtje! Als je jong was, dan schreef je geen brieven meer, je stuurde mails. En veel ook! Mail was de toekomst. Ik ben ermee opgegroeid...
Tjee... wat verandert er veel in tien jaar tijd hè? Mijn neefje en nichtje - leeftijd middelbare school - sturen echt geen mailtjes meer hoor. Mail de toekomst? Voor jongeren? Voor bejaarden, zul je bedoelen... De jeugd van tegenwoordig chat! Zie ook mijn bericht over chatten met de Kindertelefoon.
Chatten met Al@din?
Met de online vraag- en antwoorddienst Al@din hebben de Nederlandse bibliotheken al jarenlang een kindje waar ze trots op mogen zijn. En de archiefdiensten jaloers.
Maar de populariteit van Al@din neemt alweer af... Minder bezoekers en minder vragen. En dat terwijl elders op internet nieuwe vraag- en antwoorddiensten populairder worden, zoals het Nederlandse Kwero.nl. Tijd dus om nieuwe manieren van communiceren aan te bieden, zoals chatten!
In oktober en november 2006 is daarom een landelijke pilot georganiseerd. Meer dan twintig bibliotheken deden mee. Ze hoopten ervaring op te doen met het verstrekken van informatie via chat. Maar ook werden concreet een aantal verschillende programma's getest. Uiteindelijk heeft de pilot geleid tot een rapport met een advies aan de Vereniging van Openbare Bibliotheken (VOB) over chatten met Al@din.
Om kort te gaan, hier het advies aan de VOB:
Start op zo kort mogelijke termijn gesprekken met Chatfone [da's een programma - DDA], leg hen aanvullende wensen voor en open onderhandelingen om de chatservice te faciliteren voor één jaar.
Organiseer een team van enthousiaste, competente al@dinmedewerkers die op Informatie Service niveau vragen gaan beantwoorden die afkomstig zijn van bibliotheekwebsite uit het hele land.
Treedt met de deelnemende bibliotheken in overleg om zo ruim mogelijke bereikbaarheidstijden te realiseren, ook buiten de traditionele openingstijden van de fysieke bibliotheek.
Volg de ontwikkelingen bij QuestionPoint Chat [da's een ander programma - DDA] op de voet, om te constateren of verbeteringen in het programma zo duidelijk zijn dat de keuze voor Chatfone moet worden overwogen na het eerste jaar.
Mijn reactie: hulde!
Nu maar hopen dat de VOB dit advies overneemt... ;-)
Al@din 2.0?
Het gaat de laatste tijd steeds meer over web 2.0. Ja, ja... dat komt op deze blog zeker nog ter sprake hoor. In ieder geval is gebruikersparticipatie een steunpilaar van die tweede versie van het web.
In het NRC Handelsblad van 7 februari 2007 staat een leuk artikel over Al@din. Daarin wordt aan het einde door Edwin Mijnsbergen een soort Al@din-community voorgesteld. Eigenlijk een soort Al@din 2.0.
Maar in het discussieforum, dat bij dit rapport is opgezet, heeft een zekere Esther een ander idee: Sindb@d, het 2.0-broertje van Al@din. En wel omdat gebruikersparticipatie de betrouwbaarheid van het systeem aan kan tasten. Hmmm... Maar de discussie is het lezen waard hoor!
Geeeeuw... Geen energie meer nu om nog leuke plaatjes te zoeken... ;-)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.