25 december 2010

Topdag


Om de paar dagen check ik even wat mijn weblog aan bezoek trekt. Niet dat het van dag tot dag enorm verschilt, maar het is leuk om na te gaan welke posts mensen lezen, met welke zoekwoorden ze die vinden, van welke sites ze komen, of veel volgers rss gebruiken, welke oudere posts populair blijven en meer van die fraaie weetjes.

Vooral om die zoekwoorden moet ik, evenals Ingmar, wel eens lachen. Zo trekt een oud blogje over leuke plaatjes nog steeds regelmatig bekijks, puur omdat de titel die combinatie van twee veelgebruikte zoektermen bevat - de post zelf heeft namelijk weinig om het lijf. Allemaal mensen die vervolgens dus wel teleurgesteld zullen zijn, maar goed. En de laatste dagen was - geen grote verrassing - de post Fijne feestdagen! in toenemende trek, of eigenlijk vooral het plaatje daarbij (mijn zelfgetekende kerstkaart van twee jaar terug), want vrijwel alle bezoek kwam binnen via Google Images.

Toen ik vandaag keek, schrok ik echter wel even. Voor een moment dacht ik namelijk dat al mijn statistieken waren verdwenen! Want ik zag alleen nog maar een vlakke lijn waar normaal gesproken een grillige grafiek te zien is, waarop het etappekaartje van de gemiddelde wielerronde jaloers zou zijn. Maar gelukkig, die ooit zo grillige grafiek was er nog, alleen letterlijk platgeslagen door de dag van eergisteren. Waar mijn blog onder normale omstandigheden (volgens Google Analytics) gemiddeld tussen de 50 en 150 bezoeken per dag trekt (archieven blijven een niche hè), waren dat er op 23 december namelijk een stuk meer: 1.422 bezoeken volgens Google Analytics en maarliefst 2.126 bezoeken volgens Clicky!

Niet alleen het grote verschil tussen die twee tellertjes vind ik nogal opmerkelijk (meestal ligt het dicht bij elkaar, maar dan gaat het natuurlijk absoluut ook om lagere aantallen), maar ook het feit dat dit feestdageneffect vorig jaar totaal niet is opgetreden. Misschien waren 'fijne feestdagen' toen niet zo in de mode of stond mijn kerstkaartje gewoon een stuk lager in de ranking? Vreemd is namelijk dat de grafiek voor 23 december zelf grotendeels ook nog gewoon vlak is, maar tussen 14.00 en 15.00 uur schiet ie ineens de lucht in, waarna het weer langzaam afloopt. Misschien dat Google vanaf een uur of twee 's middags mijn kerstkaartje ineens gunstig gezind was?

Tja, het blijft een wonderlijk gebeuren, die webstatistieken.

Hoe dan ook: fijne feestdagen!

2 opmerkingen:

  1. Je zou natuurlijk eens kunnen kijken waar al die bezoekers vandaan komen. Misschien heb je ook 'last' van Alyssa Milano :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Ingmar: Leuke suggestie! Het heeft er inderdaad ook wel wat van weg, maar toch ook weer niet. Mijn piek zit hem namelijk niet in een paar uurtjes, maar in een paar dagen. Zoals gezegd komt vrijwel alle bezoek via Google Images langs en wel met als zoekwoorden "fijne feestdagen". Daarmee staat mijn plaatje inderdaad ook ver vooraan bij de resultaten. Daarbij vergeleken is het verkeer via Twitter te verwaarlozen.

    Voor de zekerheid de tweets van Alyssa nog even bekeken, maar nee hoor, ze heeft niet naar me gelinkt. Ik blijf hopen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.