25 juli 2011

Adopteer een boek (of een archief?)


Via hun blog kwam ik gisteren op het spoor van het Adopt-a-Book Program van de Florida State University, Special Collections:


Books suffer the effects of aging, as well as from wear and tear from use. Many of the books in FSU's Special Collections are fragile. Some need protective boxes, and others need minor repairs. Still others require extensive help if they are to survive for use by future scholars.
How can you help?
Our Adopt-a-Book Program (...) lets you combine your love of books and your support of FSU's Libraries with the knowledge that you have preserved a treasure for future generations.


Het is niet goedkoop, maar dan krijg je ook wat: naamsvermelding in de bibliotheekcatalogus, een boekenlegger (van zuurvrij materiaal natuurlijk) voorin het door jou geadopteerde boek met daarop je naam, maar ook een mooie print van het boek, uitnodigingen voor speciale activiteiten en uiteraard de wetenschap dat je mee hebt geholpen bij het veiligstellen van cultureel erfgoed.

Interesse? Kies maar een boek van het verlanglijstje.

Iets voor archieven? Ik weet dat er wel wat 'vriendenkringen' zijn die af en toe geld bijlappen voor restauratieprojecten, maar zou een vorm van crowdfunding een aanvullende oplossing kunnen bieden? Op het BHIC hebben we bijvoorbeeld een schitterend archief van de vestingstad Grave. Grotendeels verbrand, geen geld genoeg voor restauratie op korte termijn. "Adopteer een archiefstuk"?

8 opmerkingen:

  1. Het klinkt misschien aantrekkelijk, maar hoe zit het met het gelijkheidbeginsel? Wie bepaalt welk archief belangrijker is dan een ander? Als je het geld laat regeren dan krijg je Amerikaanse toestanden (i.e. als je geld hebt kun je naar een kliniek, anders verkommer je maar).
    Stel dat er veel mensen zijn die geld overhebben voor de restauratie van een kaart van de vesting Willemstad (ik noem maar iets), en geen cent voor een kaart van Heesbeen. Wil dat dan zeggen dat de kaart van Heesbeen dan maar moet vergaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit deed de Zeeuwse bieb ook. Soms zocht een bepaald instituut een titel uit die zij boeiend vonden, zoals een zeeatlas restaureren dankzij scheepvaartoganisatie. Prima concept

    BeantwoordenVerwijderen
  3. http://www.rhczuidoostutrecht.nl/aw_adoptie.php

    Het Regionaal Historisch Centrum Zuid-Oost Utrecht heeft er al flink succes mee gehad door stukken te laten adopteren door met name lokale ondernemers en stichtingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Richard: Interessante invalshoek, maar ik denk dat je niet moet vergeten dat het hier gaat om extra geld, beschikbaar gesteld door derden.

    Op dit moment worden er ook keuzes gemaakt, en wel door archivarissen. Je mag er van uit gaan dat die een afgewogen keuze maken. Anders wordt het wanneer je de klanten zou laten kiezen. Dan krijg je inderdaad een ongewenste situatie. Tussen die twee is wel een middenweg mogelijk.

    Maar hier gaat het over extra geld, dus buiten reguliere restauratiebudgetten om. Als iemand veel geld over heeft om bijvoorbeeld die kaart van Willemstad te laten restaureren, dan gaat dat dus niet ten koste van de algehele restauratieplanning, waarin ook die kaart van Heesbeen is opgenomen. Sterker: als Willemstad al hoger op de nominatie stond, dan schuift Heesbeen zelfs een plaatsje ten voordele in die planning op!

    Bij acquisitie gebeurt het trouwens al: soms geven schenkers een zak geld mee voor restauratie van hun archief. Soms is dat zelfs een 'eis'.

    @Edwin: Dank voor je voorbeeld! Misschien dat het bij bibliotheken al gangbaarder is? Het concept werkt zeker wel bij organisaties, instellingen en instituten en zo. Ik ben nu juist benieuwd of het ook voor particulieren zou werken.

    @RHC: Sterker nog, die link staat al sinds maart bij m'n favorieten! Ik ben jullie initiatief glad vergeten - excuses. Want het is een perfect voorbeeld van wat ik bedoel! :-)

    Ik zal eens een balletje opgooien op het werk. Wie weet kunnen we voor het Graafse stadsarchief ook zoiets doen.

    Bedankt voor je tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie post. Ikzelf worstel nog een beetje met dit soort concepten en dat ligt op het pad van wat Richard aanhaalde: wat heeft prioriteit? Maar om een restauratie extern te laten financieren is een goed idee. Nu nog mensen vinden die dat kunnen regelen. Of is dat een cmpetetnie die archivarissen ook al moeten hebben?

    Ik kende het initiatief van Zuidoost Utrecht nog niet. Wat een goed idee, helaas wel na een hele nare gebeurtenis natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Duul58: Ik denk dat archiefdiensten zo'n programma gerust zelf kunnen opzetten, maar wel misschien met behulp van derden, die ervaring hebben met dergelijke acties.

    Het is, denk ik, net als met het invullen van aanvraagformulieren voor subsidies. Dat kun je ook beter overlaten aan mensen die er verstand van hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kasteel Amerongen heeft ook een dergelijk project lopen - http://www.kasteelamerongen.nl/vrienden/projecten/boeken-zoeken-sponsoren/

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Thomas: Dank voor de tip! Die is geheel nieuw voor me. Direct even gesaved voor later dus.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.