18 april 2009

Brabantse kaarten online


Het project liep al een hele tijd, de kaarten waren maanden geleden al gescand, maar online was er helaas allemaal nog niks van terug te vinden... tot Google twee dagen terug zo vriendelijk was mij alert te maken op dit berichtje, waarna ik vanzelf op www.brabantinkaart.nl belandde. Eindelijk!

De bedoeling van onze provincie is om een breed publiek te bereiken, maar misschien moeten ze dan nog even iets aan de naam veranderen... Een beelddatabank? Vast geen populaire zoekterm in Google! ;-)

Het BHIC doet natuurlijk mee aan dit project en verder nog wat andere instellingen, maar ik zag dat nog lang niet alle scans online staan. Voor het BHIC zijn dat bijvoorbeeld nu 193 scans van de 400 kaarten waarvan de beschrijving inmiddels online staat. Ik vermoed dan ook dat de database nog in een betafase zit, want ook aan de usability schort nog het een en ander.

Maar nu positief: mooi! Je kunt tot op de kleine details inzoomen en er staan enkele schitterende kaarten online. Mijn collega Henk Buijks, onze regiohistoricus, maakte namelijk uit de totale collectie een selectie van onze mooiste of meest bijzondere kaarten. En hier dus het resultaat.

Zo staan rondleidingtoppertjes als de plattegrond van Willemstad (die ik ooit al eens op Footnote publiceerde) en de omgehakte eik van Rixtel er al op, maar ook kwam ik deze mij onbekende kaart van Gansoijen tegen. Dat was een gehucht wat vroeger boven Waalwijk lag (toen Waalwijk samen met Gansoijen nog als een Brabants schiereiland in Hollands gebied lag), maar het verdween in 1894 onder water en modder toen de Bergsche Maas werd aangelegd. Gelukkig hebben we de kaarten nog!

Goed, nou even duimen dat de links hierboven naar al dat fraais morgen ook nog werken, want echte permalinks moeten nog worden ingebouwd... hoop ik.

Maar nu gewoon even lekker kaarten kijken! :-)

12 opmerkingen:

  1. Het begin is er, mooi!

    Nog een tip voor brabantinkaart.nl (en andere beeldbanken): zorg voor een draai (rotate) functie of zorg dat de scans in één keer goed gaan (dus niet gedraaid), zie Afstands-wijzer der Provincie Noord-Braband

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik sluit me aan bij Bobs commentaar, ook ik vond diverse kaarten waarvoor ik mijn laptop moest draaien :-) Wat daarbij meteen ook opvalt is dat er geen enkele manier is om te reageren, noch via een reactiemogelijkheid bij de kaart zelf noch via een algemeen contactformulier.

    Waarschijnlijk gaan ze ervanuit dat jij via webcare alle klachten wel tegenkomt op andere sites :-) Bij deze dus :-P

    Verder is het natuurlijk prachtig dat deze collectie online beschikbaar is. Keep up the good work!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Bob: Da's een hele strakke! Geef ik maandag meteen door aan iemand, die erover gaat... als ik weet wie dat is.

    @Yvette: Het is inderdaad allemaal behoorlijk 1.0 - de hele site lijkt me ook niet echt gericht op het doorsnee publiek, ook al zeggen ze zelf zich daar wel op te richten.

    Omdat ik niet overal op het 'web' kan 'caren', zal ik deze suggesties maar gewoon doorgeven... haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Bob
    En die zijn er meer: http://www.brabantinkaart.nl/cgi/i/image/image-idx?sort=titel;rgn1=ic_all;med=1;c=brink;q1=brink;back=back1240086678;size=10;subview=detail;resnum=1;view=entry;lastview=thumbnail;cc=brink;entryid=x-uvtbc323;viewid=BC323

    Ik zal me beperken tot een heel erg ingetogen juichje. Maar eigenlijk is het niet veel, deze interface. Techneutenrommel.
    Waarom toch steeds weer organisaties (provincies in dit geval) die denken het beter te weten...

    De kwaliteit van de scans ziet er goed uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Luud: Deze staat zelfs helemaal op z'n kop!

    Zoals je al las, ben ik alleen blij met de scans en de gemaakte selectie. De interface - ik zei al iets over usability - is inderdaad niet meer van deze tijd.

    Het is allemaal ontwikkeld door het Digitaal productiecentrum van de Universiteit van Amsterdam, blijkbaar. Maar ja, met hun wetenschappelijke inslag zijn ze daar vast niet gewend aan het maken van dingen voor het grote publiek.

    Zoals gezegd ga ik in ieder geval navraag doen naar wat de status is van dit project en wat er nog aan de interface gaat gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het een heel goed idee om de kaarten d.m.v. deze website aan een breed publiek te tonen! Toch wat mij opvalt is dat bij het dieper inzoomen op de kaart het beeld onscherp wordt, waardoor veel detail verloren gaat. Dat is toch wel erg jammer, want ik weet uit ervaring dat een dit heel goed mogelijk is. Verder vind ik het een prima initiatief!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Aurelia: Oh, daar heb ik zelf nog niet veel van gemerkt. Alleen als ik echt diep inzoom wordt het beeld onscherp. Misschien heeft het met het scannen te maken. Ik dacht echter dat ze juist daar veel werk van hadden gemaakt.

    Heb je voorbeelden van waar het beter zou zijn, zodat ik kan vergelijken? Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Christian: Ik ben zelf werkzaam bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in het fotograferen/digitaliseren van o.a. kunst. Het portable systeem wat hiervoor wordt gebruikt is het beste op dit gebied. Het systeem heeft een resolutie van maar liefst 1020 megapixel. Digitale bestanden worden o.a. gebruikt voor het vervaardigen van reproducties, voor online galeries, (kunst)boeken/kalenders, voor research/onderzoek, etc.
    Voor meer informatie of contactgegevens kun je op de website kijken: http://artpaq.com .

    Aurelia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Christian: ik bedoel natuurlijk http://www.artpaq.com . Anders werkt de link niet.

    Aurelia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Aurelia: Dank voor de extra informatie en de link! Ik denk trouwens niet dat ze de kaarten nog opnieuw zullen scannen hoor... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Christian: Daar was ik ook niet vanuit gegaan ;-) Het zal al kostbaar genoeg geweest zijn. Het is ook maar net wat je belangrijk vind, wil je dat mensen een totale dieptezoom kunnen maken, zonder verlies van enig detail. Of gaat het om erom dat de kaarten online te bezichtigen zijn. Het mooiste zou een combinatie van deze 2 zijn. Hier zou je over na kunnen denken, voor eventueel een volgend project.

    Omdat ik o.a. veel voor de kunstbranche werk, kijk ik met hele andere ogen naar een digitaal beeld. Een soort van perfectionisme zeg maar... Het is zo jammer als op een informatieve site als deze, fijne details niet, of niet scherp kan worden weergegeven. Terwijl deze wel op de originele kaart te zien zijn!

    Maar goed, je weet nu in ieder geval dat het mogelijk is. Succes verder met het project!

    Aurelia

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Aurelia: Ik kan me nu inderdaad goed voorstellen waar dat kritische oog vandaan komt... haha! Ik heb je inmiddels informatie doorgegeven aan een collega, die bij het project betrokken is.

    BeantwoordenVerwijderen