25 september 2009

Ding 14 - Chatpilot op het BHIC... gestart! #23ad


Zo, sinds vandaag zijn we los. Dat een chatfunctie op je website in eerste aanleg in technisch opzicht al geen ene reet voorstelt, is vandaag wel weer bewezen: in een vloek en een zucht stond een en ander online. Het BHIC is bij deze dan ook écht gestart met de chatpilot!

Fantastisch!
Op onze website verschijnt op iedere pagina in de rechterbovenhoek een knop waarmee je direct kunt chatten met een archivaris van het BHIC. Dat ben op dit moment ikzelf nog, maar binnen anderhalve dag hadden drie van mijn collega's zich al gemeld om mee te helpen, ook op een avond of zo - kom daar bij veel andere archiefdiensten maar eens om. Ik weet me inderdaad gewoon omringd met een fantastische club mensen! :-)

Overigens zie je nog wel steeds mijn eigen fotootje erbij te staan - met dat grote kanon - ook wanneer er een collega aan de andere kant van het lijntje zit. Ik wilde nu eenmaal een echte foto van een mens en geen cartoon of zo, omdat ik wil dat klanten weten dat er een mens achterzit en geen robot. En omdat onze software niet bijzonder hi-tech is hebben we nog even geen systeem waarmee we avatars kunnen laten veranderen op basis van ons rooster. Trouwens, er is nog helemaal geen rooster, dus zo'n systeem zou sowieso al niet werken...

Gewoon accepteren
Uiteindelijk maak ik ook geen gebruik van de client van Google Talk, die valt te downloaden, maar gebruik ik de online Google Talk-gadget. Die heeft wel wat nadelen (zo moet je altijd met die ene account zijn ingelogd), maar ook al minimaal één supergroot voordeel: je hoeft klanten niet zelf eerst te 'accepteren' voordat ze een vraag kunnen stellen. Ik testte bijvoorbeeld Google Talk, Pidgin en Meebo en met alledrie moet je als medewerker een inkomende chat eerst expliciet accepteren - heeft vast met veiligheid te maken. Heel irritant. Gaan we dus niet doen.

Ik wil namelijk zo min mogelijk drempels, ook al omdat ze de resultaten van deze proef zouden kunnen beïnvloeden. Elders zie ik zelfs chatfuncties waar je eerst je e-mailadres moet invullen voordat je kunt chatten! Dat lijkt me dus echt onzin (ook al zal het best een doel dienen, alleen dan niet dat van de klant). Bij ons kan de klant gewoon klikken en een vraag intypen. Simple as that.

Loggen
Tot nu toe heb ik al één klant gehad - natuurlijk in de avonduren - die ik ook prima heb kunnen helpen. Ik houd daarvan cijfertjes bij en logbestanden, om samen met collega's te kunnen kijken hoe we onze dienstverlening via chat kunnen verbeteren. Dat loggen is trouwens nog best lastig: logs worden namelijk alleen bewaard bij chats tussen contactpersonen, niet bij chats via dit soort chat-widgets en zo. Dus ik moet kopiëren en plakken... alleen werkt de Google Talk-gadget met Flash. Geen kopëren dus en dus ook geen plakken. Vandaar dat ik maar superouderwets screendumps maak en die weer plak in Word. Je moet toch wat.

Nou, vooruit dan maar. Volgende week het chatteam eens bij mekaar roepen en gezamenlijk aan de slag!

6 opmerkingen:

  1. Cool man... En hardstikke spannend! Keep up the good work.. Nog maar een paar projectjes te gaan, haha. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Petra023: Maar ja, de bedoeling is dat al die projectjes doorgang vinden in het reguliere werk hè! ;-)

    (Oké, dat wordt gedaan door anderen - ik verzin dan gewoon weer nieuwe projectjes... haha!)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Chapeau voor je drie collega's en jou om hier zo enthousiast mee te beginnen. De volgende stap is natuurlijk om er reclame voor te maken op de fora waar potentiele BHIC bezoekers rondhagen. Maar dat is aan jou wel besteed.

    Tja, dat registreren van die chats is lastig. Met het programma Snagit kun je scrollpagina's capturen, maar helaas liep dat vast op een chat die ik wilde uitproberen.
    Hoe doe jij dat dan? Met een reeks plaatjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @23 Dingen: Dank voor je reactie - met die reclame komt het wel goed, maar ik wil ons niet meteen laten overvloeien. Het moet leuk blijven! ;-)

    De komende tijd zal ik gefaseerd de diverse media gaan bespelen...

    Voor het loggen gebruik ik nu heel simpel de knopjes Alt+PrtScr en dan Ctrl+V in Word. Makkelijk en goed genoeg voor mijn doel. Chats beslaan hooguit drie schermen, meestal minder.

    Maar we zullen zien. Al doende leren we.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.