17 mei 2010

Forums en chat


Vandaag ben ik in de middag kennis delen bij het Regionaal Archief Nijmegen. In het kader van hun project "RAN2.0" heeft Ernest mij namelijk uitgenodigd om iets over digitale dienstverlening en gebruikersparticipatie op het BHIC te komen vertellen.

In m'n verhaal zal ik na de nodige inleiding overgaan tot het bespreken van twee concrete casussen. Allereerst zal ik laten zien hoe wij bouwen aan een succesvolle forumcommunity, vervolgens hoe we lekker bezig zijn met onze chatpilot.

Het eerste deel van de slides hierboven ken je misschien al van een vorige presentatie, maar vanaf slide 27 is het fris en vers. Vooral rond het forumbeheer ben ik aardig wat met cijfers en grafieken in de weer geweest. De presentatie brengt - al zeg ik het zelf - mooi in beeld hoe de activiteit op de forums is toegenomen en hoe zich een kerncommunity heeft ontwikkeld.

Andere sprekers vanmiddag zijn trouwens Martijn Stevens (Radboud Universiteit) over musea in een digitale cultuur en Marco Streefkerk (DEN) over business model innovatie cultureel erfgoed. Belooft al met al een leuke studiedag te worden, met hopelijk veel leerzame kennisuitwisseling en boeiende discussie.

4 opmerkingen:

  1. Slide 28 is voor mij de kern. Goede voorbeelden van hoe je community-opbouw kunt stimuleren!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Albert: Dank je! :-) Neem vooral over wat je kunt gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt het over een vaste kern bij de fora. Toch moet je daarmee oppassen, het kan gauw een groep worden die in een kring gaat staan, met de ruggen naar buiten toe, zodat nieuwkomers er eigenlijk niet meer bij kunnen. Je ziet dit overal waar groepen mensen actief zijn. De stamtafel in de kroeg, waar een toevallige passant die het wel een leuk stekje vindt en aanschuift zo'n blik krijgt van "Wa komde gij doen?", of in het westen van het land "wat mot je hier?" Dit legt een extra taak op de beheerder, denk ik, die moet letten op blijvende openheid en het voorkomen van allerlei inside-grapjes.
    Let wel: dit is een algemene observatie, ik ken de fora van het BHIC niet, maar ga er binnenkort wel eens kijken om de sfeer te proeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Richard: Ik bedoel 'kern' in dit geval erg positief, als een actieve groep mensen. Niet als een kliek.

    Want je hebt gelijk: het is altijd oppassen met community's, dat zich daarin geen 'harde kern' gaat vormen die een belemmering gaat zijn voor anderen om actief te worden. Ik zie het regelmatig misgaan, onder andere in dezelfde groepen als jij volgt.

    Dit hoort inderdaad bij het forumbeheer - we kunnen indien noodzakelijk optreden als moderator. Is nog niet nodig geweest, maar je weet maar nooit. Waar mensen samenkomen, komt ooit ruzie.

    Ik zag trouwens in m'n mailbox je eerste bevindingen al - ga ik zo even naar kijken. Bedankt! :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.