Een van de grote voordelen van sociale media is dat je je digitale klanten leert kennen. Ze ontstijgen het niveau van pageviews en klikpaden, krijgen een gezicht, interesses, vrienden, je kunt ze een berichtje sturen en zo meer. Online profielen bieden in beginsel misschien nog wel meer mogelijkheden dan het moment waarop een klant voor het eerst voor je balie staat.
Op het blog NARAtions verscheen vandaag - inmiddels gisteren - een interview met TVL1970. Achter dat profiel op Flickr gaat Tom schuil, een vrijgezelle vliegtuigfan en bovendien geïnteresseerd in mooie, oude foto's. Tom heeft eigenhandig meer dan 7.000 tags toegekend aan foto's van het NARA op Flickr: The Commons. Ik herhaal: meer dan 7.000 tags. Citizen Archivists noemen ze dat type mensen daar:
A tag on a photograph provides the opportunity to connect a photo (especially the people, places and experiences it captures) to the past and the future. (...) I fear the significance of many photographs is in danger of being lost as time marches on. Providing a tag, to me, is a means of historical preservation. Tags may not have an immediate impact, but I feel that in the digital age they are tangible signposts for those who might seek answers in these photos in the future.
Beter dan Tom kan ik het niet zeggen. Ook voorziet hij dat tagging een rol gaat spelen in toepassingen op het vlak van Augmented Reality:
Combine chronological and textual tagging with geotagging, and the possibilities for utilizing these images becomes exciting. Imagine standing somewhere placing your smartphone in front of you and having a window to the past as photos, images, and information are all overlaid upon your current view.
Mooi! En wat een mooi voorbeeld weer van nerd-sourcing!
Over nerds gesproken - is er een vriendelijke term die recht doet aan het belangrijke werk dat ze verrichten? - op het genealogisch forum van het BHIC zitten er ook een stel. Uit de cijfers over 2010 blijkt dat de topbijdrager maarliefst 201 berichten heeft gepost. En dat zijn vrijwel allemaal antwoorden op vragen van andere forumleden, vragen die anders misschien wel door een medewerker van het BHIC beantwoord hadden moeten worden. Nerd-sourcing in het inlichtingenwerk dus.
De bewuste dame komt niet eens uit Brabant, maar uit Gelderland. De nummer twee plaatste meer dan 120 berichten... en woont in Nieuw-Zeeland. Toch ook een eind buiten Brabant. Op plaats vijf, nog altijd goed voor meer dan 60 berichten, volgt een Engelsman. Eigenlijk ook logisch dat de actiefste forumleden zo vaak van buiten de provincie zijn. Zij profiteren immers het hardst van onze digitale dienstverlening, omdat ze daarop zelf ook veelal aangewezen zijn.
Dus als het om nerd-sourcing gaat, moet je het misschien gewoon ver weg zoeken.
Hoi Christian, het was bij mij blijven hangen, die term nerd-sourcing, omdat het onderscheid nuttig is maar de term vervelend. Vandaag kwam ik 'expert sourcing' tegen, op een plek waar ze het weten kunnen, lijkt me: http://open-your-innovation.com/category/expert-sourcing/.
BeantwoordenVerwijderenNu nog even een goeie vertaling! Want daar ben ik ook wel erg voor dat we het in onze moerstaal leren zeggen :-)
@Yola: Dankjewel voor je reactie. Leuk, die artikelen!
BeantwoordenVerwijderenDe term 'expert-sourcing' vertoont wel overlap met 'nerd-sourcing', alhoewel de verschillen hem vooral in het 'takenpakket' lijken te zitten. Maar goed, de nerds zijn vaak ook experts, zeker als de taak maar expertise genoeg vereist. Alleen kunnen het ook gewoon hele fanatieke leden van de crowd zijn. Terwijl de experts toch echt experts zijn, voor taken gezocht die meestal niet door een 'crowd' kunnen worden uitgevoerd.
Tenminste, zo begrijp ik het nu even snel.
Maar zoals je zegt, de term is al een stuk vriendelijker! (En ook expert-sourcing zouden we in het archief/erfgoedwezen prima kunnen inzetten.)