12 november 2011

Wat gebeurt er? Laat het zien!


Een van de belangrijkste dingen die sites als Twitter en Facebook ons leren, is dat gebruikers bij hun bezoek aan de site vooral geïnteresseerd zijn in het hier en nu. Wat gebeurt er nu? Wat is er gebeurd sinds mijn laatste bezoek? Welke berichten zijn nieuw? Welke foto's zijn er gepost? Welke reacties zijn er gegeven? Enzovoort.

Als je dus een gebruikerscommunity wilt creëren rond je archiefwebsite, is het van het grootste belang dat je die community goed faciliteert wat betreft de activiteit in die community. Maak die activiteit zichtbaar! Pakweg 99% van onze homepages en vervolgpagina's slaagt daar bedroevend genoeg niet in. De enige actuele content bestaat doorgaans uit nieuwskoppen, maar voor je community zijn die over het algemeen niet het interessantst.

Laatste reacties gevraagd
Amersfoort op de Kaart is zo'n mooie website. Een week geleden vroeg ik aan Henk (die sinds kort de redactie voert) of hij enig zicht had op de activiteit van gebruikers. Je kunt namelijk op punten op de kaart reageren, maar ik kwam nauwelijks iets tegen aan reacties. En als ik al iets tegenkwam, dan zag ik geen reactie van het archief.

Henk vertelde me dat er gewerkt werd aan een overzicht van laatste reacties en dat overzicht is er nu. Mooi werk! Dit overzicht is een goed begin. Je ziet nu in ieder geval de tien laatste reacties, maar kunt helaas niet verder scrollen. Beetje beperkt dus. En het overzicht zit ook nog wat verstopt in het menu. Bovendien kan ik het niet vanaf een afstandje bijhouden - ik moet echt zelf naar de site surfen om te zien of er nieuwe reacties zijn (en die zijn er misschien niet... of ze zijn niet meer actueel... of ik heb ze al gemist).

Tips
Mede naar aanleiding daarvan en vooral gebaseerd op mijn ervaring met het stimuleren van de gebruikersparticipatie rond de website van het BHIC, twee simpele tips:

  1. Zet op je website op de homepage of onder een duidelijke link of knop direct een overzicht waar je alle recente activiteit rond je website bundelt, zoals nieuw toegevoegde verhalen, laatste reacties, nieuwe forumberichten, toegevoegde foto's, gemaakte transcripties en zo meer. Het BHIC heeft een onvolmaakt, onvolledig en weinig sexy overzicht, maar het werkt als een speer.
  2. Stel je gebruikers in staat om ook op andere manieren die activiteit in de gaten te houden, bijvoorbeeld via een rss-feed en mailnotificaties. Niet alleen bij het volledige overzicht trouwens, maar zeker bij de items waar gebruikers al actief zijn geworden. Bijvoorbeeld een rss-feed op alle nieuwe reacties en mailnotificaties bij nieuwe reacties op een foto waarop een gebruiker al heeft gereageerd.

Deze twee tips maken de gebruikersactiviteit op je website niet alleen zichtbaar(der), ze stimuleren ook nieuwe activiteit. En wat dat stimuleren betreft, kan ik uiteindelijk maar één gouden tip geven: reageer!

Update
Een half uurtje na publicatie van deze blogpost reageerde @abcmedia via Twitter: "We hebben snel een RSS-link toegevoegd op bit.ly/sViJxE Je kunt ook wat verder terug scrollen nu. U blogt wij draaien ;-)" Super! Goede service!

1 opmerking:

  1. Goed tip. Wij willen in Tilburg ook een Tilburgopdekaart gaan aanbieden.

    Aandachtspuntje erbij :)

    BeantwoordenVerwijderen