9 april 2013

Hoe kinderen fantaseren over kunst


Kinderboekenschrijfster Lydia Rood bedacht samen met het Kröller-Müller Museum het experiment 10 Topstukken – 1001 Verhalen. Daarin verzamelt het museum zoveel mogelijk verhalen van kinderen van 7 t/m 12 jaar, alleen of in klasverband, geïnspireerd door bekende kunstwerken uit de collectie.

Rode lijn in de tentoonstelling is de raamvertelling De jongen met het doosje. Tot 1 september 2013 zal de tentoonstelling elke twee weken een stukje 'groeien' met nieuwe avonturen, geschreven en getekend door kinderen, waarvoor Lydia Rood talloze aanknopingspunten bedacht bij de kunstwerken en fragmenten daaruit.


Dat de museumzalen steeds voller komen te hangen is ook op de website te volgen, zoals in de zaal waar het prachtige Het transport der kolonialen hangt: ondertussen in het museum

Sommige kinderen hebben een tekening gemaakt, anderen een gedichtje of een verhaal. Ik vind het een hele leuke poging om kinderen op een creatieve manier te laten kijken naar kunst en te bedenken wat voor verhaal er achter een kunstwerk kan steken, en achter de personen en gebeurtenissen die daarop te zien zijn.

Iets voor een archiefproject? Om bij archiefstukken, die in de regel ook maar een fragment van een verhaal vertellen, door kinderen het hele verhaal te laten fantaseren?

Aanbevolen leesvoer
- Mijn digitale foto in het fysieke Carnegie Museum of Art
- Transcriberen voor kinderen

Foto: lees bijvoorbeeld wat de 10-jarige Sammy schreef bij dit fragment uit Het transport

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.