23 januari 2015

Verder en weer weg: een eenvoudige oefening in Google Analytics

Optimaliseren van websites is geen eenvoudige klus, maar met een beetje hulp kom je al een heel eind. Google Analytics is zo'n hulp waar ik regelmatig gebruik van maak, alhoewel nog te weinig echt doelgericht.

Als vingeroefening nam ik een hele tijd geleden de uitstappagina's van de oude website van het BHIC onder de loep. Uitstappagina's zijn de (laatste) pagina's die een bezoeker op je site bezocht voordat hij of zij de site verliet. Dat hoeft helemaal geen punt te zijn - bijvoorbeeld als een bezoeker simpelweg gevonden heeft wat hij of zij zocht - maar het kan natuurlijk ook om vroegtijdige siteverlaters gaan. Denk aan bezoekers die halverwege een zoekproces afhaken omdat ze je resultatenpagina niet begrijpen of misschien zelfs al bij binnenkomst op de homepage omdat ze geen idee hebben waar ze zijn aanbeland.

Bedankt
Om niet al te groots in te zetten bekeek ik de bevestigingspagina die bezoekers te zien krijgen nadat ze zich hebben aangemeld voor onze digitale nieuwsbrief. Dit soort pagina's (bedankt voor je inschrijving, bestelling, reactie enzovoort) staat erom bekend dat het aantal verlatingen hoog is en ook bij ons was dit het geval, want zo'n 90% van al het bezoek verliet na deze pagina direct de site. Je hebt je ingeschreven en je wordt bedankt, letterlijk dus.

Om te voorkomen dat de site op dit punt als het ware doodloopt heb ik toen onder het bedankje een eenvoudige link toegevoegd naar het startscherm met historische verhalen over Brabant: "Surf snel door naar de nieuwste verhalen op onze site!" Ook logisch, want mensen hebben zich op zo'n punt juist aangemeld voor een nieuwsbrief waarin veel verhalen staan, dat is gelukt, ze zijn bedankt en hebben dus goede zin en vast ook zin in een goed verhaal. Kansen dus!

Gedragsstroom
Niet dat ik al die tussentijd heb zitten slapen, maar gisteren heb ik pas het resultaat van deze specifieke actie(tje) bekeken in Google Analytics. Directe reminder voor mij vormde Wilma, die zich inschreef voor de nieuwsbrief en ik zag dat zij inderdaad doorklikte naar de verhalenpagina, wat me nieuwsgierig maakte. Om het wederom behapbaar te houden heb ik alleen naar de afgelopen maand gekeken, te weten 22 december 2014 t/m 21 januari 2015.

Onder Gedrag > Gedragsstroom kun je zien hoe bezoekers zich door je site bewegen. Door het aanmaken van segmenten kun je dit bezoek als het ware filteren. In ons geval heb ik gefilterd op de pagina met id 10665, zijnde de bewuste bevestigingspagina, wat 43 sessies (bezoeken) opleverde. En hoera, geen 100% maar tegenwoordig nog slechts 30% van de bezoekers houdt het na deze pagina voor gezien! De meeste anderen (60%) klikken inderdaad door naar de verhalenpagina.


Helaas zag ik toen al meteen een volgend probleem, want juist die verhalenpagina blijkt een enorm lek in onze website te zijn, terwijl dat nu juist een pagina was die we hadden ontwikkeld om altijd wel tot doorklikken te worden verleid. Stel dat al die uitstappers dus alsnog verleid kunnen worden tot het lezen van een historisch verhaal of twee en je hebt zo duizenden extra pageviews te pakken.

Bestemming
Was ik tot slot nog benieuwd waar bezoekers uiteindelijk uitstapten die niet al op de bevestigingspagina afhaakten en ook niet alsnog op de verhalenpagina. Het rapport onder Gedrag > Site-inhoud > Uitstappagina's geeft de uitkomst. Filteren (zoeken) op sessies met daarin ook de pagina waar je nieuwsgierig naar bent, als secundaire dimensie 'uitstappagina' instellen en het antwoord kreeg ik voorgeschoteld: 13 keer bleek dus de bevestigingspagina het eindstation en 11 keer de verhalenpagina, maar anderen stapten pas uit op een pagina met een historisch verhaal (10 keer) of een foto (3 keer), een genealogische pagina (6 keer) of de homepage (3 keer). Om hoeveel 'gewonnen' pageviews het hier in totaal gaat, inclusief tussenliggende pagina's, dat weet ik niet. Tips voor een rapport zijn welkom. :-)

Hoe dan ook heeft deze kleine optimalisatie van onze site dus een positief effect op het bezoek eraan: bezoekers haken na het aanmelden voor onze nieuwsbrief minder snel af, ze blijven langer hangen en pikken nog wat historische verhaaltjes mee. Nou is het natuurlijk zaak om deze oefening vaker te herhalen, maar dan met pagina's waarbij het potentiële effect groter is... Die verhalenpagina zelf bijvoorbeeld.

Inspiratie
Ook dieper duiken in Google Analytics? Kom dan op 23 maart naar de inspiratiedag digitale klantenkunde. Voor als je meer uit je webstatistieken wilt halen dan alleen de cijfers voor het jaarverslag. Dus save the date!

En ik ben bovendien benieuwd wat júllie met Google Analytics doen?

Gerelateerd
- Mensen die googelen moeten geholpen worden
- Een website die naar je knipoogt
- Topdag

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen