We willen dat mensen vanalles op onze websites doen, als wij er zelf maar niks voor hoeven doen.
Een site die er fris uitziet, intuïtief werkt en met een doordacht uploadformulier. Maar ook een site waar de gebruikersactiviteit tegen het nulpunt aanschurkt. Volgens de rss dateert de laatste upload alweer van vorig jaar, met de reacties op foto's gaat het niet veel beter.
Daar zijn natuurlijk legitieme redenen (lees: zogenaamde oorzaken) voor, zoals reorganisaties en vertrekkende mensen. Maar gelukkig is de redding nabij in de vorm van goede intenties. De site zal zelfs nog breder worden uitgerold...
Aandacht
Met deze site op zich is niet zoveel mis, met ons meestal des te meer. We hebben het te vaak te druk met onszelf. We lanceren nieuwe websites omdat we het (vaak met de hulp van rijke subsidies) kunnen, en vergeten vervolgens te investeren in de gebruikers daarvan. Niet over nagedacht? We hebben niet de juiste focus, niet de juiste houding en stellen niet de juiste prioriteiten.
Alleen bouwen van een website voor ze is niet voldoende. Mensen hebben aandacht nodig. Veel aandacht. En dat vraagt om het investeren van tijd. Veel tijd. Content moet verleiden, uitnodigen en bovenal regelmatig vernieuwd en aangevuld. Jij moet activeren, reageren, stimuleren en verbinden. Actiever dan de actiefste leden van je in opbouw zijnde community. Als je twijfelt over die investering, bouw dan gewoon die website niet.
Hopelijk komt het met vantoentotlater.nl gewoon nog goed. Na maanden van stilte is er deze week ineens zowaar een nieuwe fotovraag toegevoegd. Zonder reacties nog, dat wel.
Hoe zou het toch zijn met...
Bij de partners achter vantoentotnu.nl staat ook het BHIC vermeld. Eerlijk gezegd, zegt dat mij niks - volgens mij is het gewoon een lijstje met links - maar wie weet. In ieder geval is de site gesponsord door de provincie Limburg.
Zo ken ik er nog eentje, gesponsord door de provincie Noord-Holland: Oneindig Noord-Holland. Hoe zou het daar toch mee zijn? Ik had tijdens mijn webtest al ernstige twijfels over hoe succesvol die site zou blijken op het vlak van gebruikersparticipatie. Heb ik daarin ongelijk gekregen? Nee, helaas niet. Er wordt regelmatig nieuwe content toegevoegd, maar allemaal door een redactie en/of de samenwerkende instellingen. Verhalen van burgers vind ik zo snel niet en bij de tien willekeurige verhalen die ik aanklikte, ontbrak ieder spoor van een reactie.
Een paar maanden daarvoor lanceerde ook het Regionaal Archief Leiden een nieuwe website, waarin gebruikers via een profiel verhalen of wat dan ook konden publiceren. Eveneens een webtest, eveneens twijfels. En nu? De afdeling met uw verhalen telt over het afgelopen jaar maar liefst tien verhalen, waarvan drie door medewerkers van het archief zelf...
Jammer.
Het gaat niet vanzelf. Echt niet.
Gerelateerd
Foto: een oude ezel die aandacht wil (door Jeremiah Blatz)
Het kan niet vaak genoeg herhaald worden... Helaas!
BeantwoordenVerwijderen@Luud: In andermans belang en dan vooral het belang van de gebruikers, blijf ik gewoon herhalen... alhoewel ik wel zin op andere manieren om dezelfde boodschap over te brengen.
BeantwoordenVerwijderenJouw blogpost is mij uit het hart gegrepen, Christian. Doorgaans beginnen we met het digitaliseren en toegankelijk maken van erfgoed en verwachten dan dat de gebruikers daar heel graag en in grote getale gebruik van maken en er dan vooral hun verhalen aan toe willen voegen. De meeste mensen hebben echter niet zoveel verhalen, of ze voelen zich onvoldoende uitgenodigd, of de redactie is zoals jij aangeeft teveel gericht op produceren en te weinig op engageren. Interactie = redactie, maar dan wel redactie van een soort die mensen opzoekt, ze betrekt, vragen stelt, etc. Ik kan me voorstellen dat je daarvan nog te weinig terugvindt bij Oneindig Noord-Holland (ONH).
BeantwoordenVerwijderenMaar, en nu gloort er toch een hoopvol licht, er gaat wel e.e.a. veranderen bij ONH. Sinds kort ben ik betrokken bij Oneindig Noord-Holland en ik weet dat ze zich voor de volgende versie veel meer gaan richten op de gebruikers (en waar die zich voor interesseren). Er is over de gehele linie meer interactie te verwachten. En dat gaat inderdaad niet vanzelf.
Vorig jaar hebben ze al wel bijvoorbeeld het Verhalenpaviljoen ingezet (http://www.oneindignoordholland.nl/#!/verhalen/Bergen_Kijken_op_het_ouwe_stekkie en http://www.oneindignoordholland.nl/#!/verhalen/Den_Helder_Annelies_Meereboer), waarmee verhalen van bewoners en passanten opgetekend zijn. Ik kwam daarop toen ik zocht naar mijn achternaam en jawel, is daar zomaar een ver ver familielid (denk ik) op de website vertegenwoordigd. Daarmee ging het alweer wat meer leven voor mij en is maar weer eens bewezen dat een website 'erop uit' moet, naar de mensen toe; een levendige link tussen online en offline.
Je had in de webtest al veel waardevolle opmerkingen geplaatst. Hopelijk komen die in de volgende versie voldoende aan de orde. Wat zou verder jouw suggestie zijn voor een platform als Oneindig Noord-Holland? Hoe krijg je de interactie op gang? Welke rol kunnen archieven daarin spelen?
Ik hoor het graag!
@Theo: Dank voor je uitgebreide reactie en toelichting.
BeantwoordenVerwijderenMet jou erbij, komt het wel goed. :-)
Waarom er op een volgende versie wordt gewacht tot een en ander wordt verbeterd, dat weet ik niet. Het probleem is namelijk niet van technische aard, maar van sociale aard. De 'tools' zijn er al, voor zover ik kan zien.
Dat verhalenpaviljoen, dat vind ik een leuke 'vondst'. Alleen illustreert het ook weer prachtig mijn betoog: op de overzichtspagina heeft iemand in september 2011 een reactie achtergelaten met daarin een expliciete vraag. Nooit antwoord gekregen...
Hoe krijg je interactie op gang?
Geef aandacht, toon belangstelling, leef mee. Reageer als er 'iets' tegen je wordt gezegd, aan je wordt gevraagd, met je wordt gedeeld. Maak de community zichtbaar. Schrijf geen geschiedenisverhalen, maar geef triggers voor de herinnering van mensen. Content moet niet 'af' zijn. Stimuleer tot het delen van meer verhalen, breng gebruikers met elkaar in contact.
Dat zit eigenlijk allemaal 'in de mensen'. En allereerst tussen de oren van die mensen.
De rol van archieven is dan het leveren van (eventueel) mensen en (vooral) content. Die laatste moet ingezet worden als 'herinneringstrigger', niet zozeer als 'collectie'.